Радикалізм, патріотизм і прагматизм

Радикалізм, патріотизм і прагматизм  «Волинська газета» продовжує цикл виступів і звітів керівників обласної ради та представників усіх депутатських фракцій органу самоврядування нашої області. Пропонуємо увазі найголовніше, що пролунало в програмі «Час діяти» на радіо «Луцьк» та Волинському обласному радіо.

З головою фракції Радикальної партії Олега Ляшка, в якій 6 депутатів – Юрієм Ройком – спілкувалася журналіст і ведуча Оксана Кривцун. 
– З якими завданнями та цілями ви йшли до обласної ради? Бо ж люди делегували вам повноваження враховувати та захищати інтереси громади, тому цікаво, що вдалося зробити за рік?
– Насамперед необхідно сказати про те, що наша політична сила – Радикальна партія Олега Ляшка – вперше в своїй історії йшла на місцеві вибори. Так само і я – вперше став депутатом обласної ради. Під час виборів часто звучало запитання: «Чому балотуєшся в депутати і чому обрав саме цю політичну силу?». Пояснення дуже просте: мені імпонувала послідовна позиція партії та її лідера щодо підтримки вітчизняного товаровиробника. Йдеться про збільшення робочих місць, про подолання бідності, власне, про економічну розбудову України. Це – основні месиджі, які заслуговують уваги. Як і те, що, крім слів, Радикальна партія Олега Ляшка напрацювала та передала в парламент конкретний антикризовий план, де чітко виписані всі механізми подолання кризи! Як влада на це відреагувала, це вже інша справа. 

– Коли спроектувати цей план на рівень обласної ради, то як задекларовані ініціативи стають конкретними справами, котрі відчутні людям? 
– Я постійно проводжу дуже багато зустрічей із людьми. Вважаю, це чи не найголовнішою функцією кожного депутата, який повинен бути основним комунікатором між владою і громадою. І я знаю, що не одному мені вже остогидли одні й ті самі обличчя у владі, які наче в засмальцьованій картярській колоді, перетасовуються від виборів до виборів… Тому мені імпонує, що не лише я особисто, але й багато інших колег – це свіжі обличчя в облраді. Абсолютно імпонує позиція голови облради Ігоря Палиці, який чи не на першому сесійному засіданні заявив, що має бути якомога менше політики, а якомога більше вирішення конкретних соціально-економічних питань. 

– За рік ви відчули, що політики в облраді немає?
– Будьмо відвертими: не відчув я цього повною мірою… Але обласна рада – це своєрідний міні-парламент Волині. Тому певні політичні аспекти повинні бути. І вони є. Та переконаний: головним завданням депутатів усіх рівнів – від сільської ради до обласної! – має бути вирішення гострих соціально-економічних проблем кожної територіальної громади і кожної людини. Перелік традиційний: школи, садочки, медицина, культура, дороги…

– Те, що найближче кожному…
– І що ніколи не змінюється! І куди мають спрямовуватися основні зусилля кожного депутата! Я в цьому переконаний, бо представляю Цуманський округ у Ківерцівському районі…

– До речі, дуже багато запитів на сесійних засіданнях озвучувалося саме з приводу тих чи інших аспектів життя саме цього округу... А результат? 
– Є результат! Та й індекс депутатської активності повинен вимірюватися не лише кількістю запитів чи виступів, але й тим, як вони конкретно реалізовуються. Тому наголошу на кількох ключових моментах. Наприклад, у селищі Цумань працює найбільша сільська школа на Волині! У корпусі №2, де навчаються учні початкових класів, стеля була в жахливому стані. З 2011 р. ця проблема в той чи інший спосіб піднімалася і на рівні обласної ради, і в депутатських запитах, але нічого не змінювалося, хоча навіть виготовили проектно-кошторисну документацію для здійснення ремонтних робіт… На цю тему й був мій перший депутатський запит. Але головне те, що на цей момент пройдено всі процедури, залучено 2 млн 200 тис. грн для ремонту покрівлі з облаштуванням даху з металочерепиці (з них – 1 млн 650 тис. грн із бюджету області), і поки ми з вами спілкуємося, будівельники активно працюють у Уманській школі. Тому я дуже задоволений, що мені вдалося вирішити цю проблему.
Зверну увагу ще на одну. В селищі система водогону і каналізації перебуває в критичному стані. Якщо врахувати, що неочищені стоки скидають у річку Путилівку (нечистоти пливуть аж до санаторію «Пролісок» і далі…), що заповідна територія національного парку «Цуманська пуща», то буквально щомиті може статися масштабна екологічна катастрофа! Тому я зробив усе, щоб у Програму «Екологія 2016-2020» було включене питання щодо капітального ремонту систем водопостачання і каналізації селища Цумань. За 3 роки загалом буде залучено 3 млн 500 тис. грн, із яких уже 460 тис. грн уже надійшли на банківський рахунок селищної ради, що дозволило вже навіть замовити в Польщі необхідні насоси. Тобто, роботи вже розпочато.
Третє питання. У Цумані абсолютно в підвішеному стані перебуває питання місцевого костелу, який використовується як Будинок культури, бо аналогічний заклад колишнього ДОКу перебуває в приватній власності. Вирішене питання про цивілізоване вирішення цього питання: колишній Будинок культури ДОКу буде викуплено за 1 млн грн бюджетних коштів області та надалі використовуватиметься за прямим призначенням.     
Таким чином, я назвав 3 конкретних проблеми, які вже вирішені лише по смт Цумань. А крім цього, ж, моїми стараннями як депутата відремонтовано вул. Центральну в с. Омельно Ківерцівського р-ну, вирішуються проблеми з іншими місцевими дорогами… Тому є конкретна робота, є й конкретний результат. 

– Це реакція на ваші запити. чи й на ініціативу інших членів фракції? Тобто, чують лише вас, а чи й інших радикалів?
– Є індивідуальна робота кожного депутата, а є спільна, фракційна… От повернемося до теми присутності чи відсутності політики в облраді. Наша спільна позиція як фракції Радикальної партії Олега Ляшка, звичайно, консолідується з діями цієї політичної сили. Відтак, регулярно проводимо засідання, визначаємося щодо кожного питання порядку денного. Але такі питання, як, наприклад, звернення облради в ті чи інші інстанції, то тут наша фракція повинна проявляти одностайність: або «за», або «проти». Приміром, у парламенті Олег Ляшко та вся фракція в цілому зініціювала законопроект щодо посилення соціального захисту чорнобильців. Зрозуміло, що на рівні області ми також запропонували всім депутатам  (незалежно від фракційної приналежності) підтримати відповідне звернення до центральної влади, що й було зроблено. Ми також завжди активно обговорюємо і чітко визначаємо свою позицію щодо всіх інших запитів, бо це – командна робота. 

– Ваш колега Володимир Кучер пропонував запровадити на сесійні засідання дещо обмежений доступ. Це його ініціатива чи позиція фракції? На вашу думку, потрібна акредитація журналістів на сесійні засідання?
– Для мене відкритість і прозорість влади – архіважливо! З цим ми і йшли на вибори…

– Але те, що пропонує Володимир Кучер, це насправді закритість…
– Ситуацію не можна розглядати в однозначному контексті. По-перше, цю пропозицію зініціював Володимир Кучер як депутат облради. По-друге, на фракції ми цю ініціативу взагалі не обговорювали. По-третє, на всі пропозиції треба реагувати зважено: тобто, якщо хтось пропонує якісь обмеження, то це ніби автоматично проблеми з журналістами чи публічним доступом до облради. Я б так питання не ставив. При тому, що ми до кінця повинні стояти за максимальну прозорість і відкритість влади, ми повинні не забувати про складний час, який переживає країна: є маса не облікованої зброї та вибухівки… На скільки мені відомо, подібні правила існують у багатьох облрадах: це не якесь наше ноу-хау, не спроба сховатися від журналістів під якийсь панцир. Тому переконаний, що і в цьому питанні треба шукати компроміс. Позиція така: хоча на фракції ми це питання не обговорювали і ніякого рішення не ухвалювали, я вважаю, що до пропозиції Володимира Кучера треба підійти зважено і конструктивно.

– Окрім того, що очолюєте фракцію, ви активно працюєте в комісії з питань екології і ефективного використання природних ресурсів та ще й обрані членом робочої групи облради, яка виїжджала в Маневицький район, де виникла проблема з незаконним видобутком бурштину і де виник конфлікт. Чому в цьому районі не захотіли з вами всіма співпрацювати? 
– Я заявляв неодноразово: рішення обласної ради про створення підприємства «Волиньприродресурс», яке має опікуватися мінерально-сировинними запасами та надрами Волині, це правильне, хоч і вольове, рішення облради.

– Ви за нього голосували?
– Однозначно так! І на комісії, і на сесії. Тут, напевне, треба хоча б трішечки пояснити ситуацію. Існують різні опоненти, які й тлумачать по-різному. Мовляв, як це підприємство взагалі може функціонувати, якщо немає закону, а раз закону не має, то й працювати воно не може… Але вже майже два роки під сукном у Верховній Раді України лежить законопроект про впорядкування видобутку бурштину та рекультивацію територій. Майже два роки! Не будьмо  наївними: невже не розуміємо, що комусь це вигідно, аби він лежав під сукном! Хіба що лінивий вже не говорить про ті проблеми, які приніс незаконний видобуток бурштину! Нашу область Бог уберіг від катастрофи, яка є в Рівненській і Житомирській… І коли є депутати облради Волині, які прагнуть хоча б на рівні якогось пілотного проекту вийти на правовий механізм вирішення проблеми, то на місці українських високопосадовців я б, навпаки, підтримав цю ініціативу та сприяв роботі цього підприємства! Комунального підприємства, яке на 100% належить волинській територіальній громаді!  І невже ми, депутати, не можемо напрацювати «правила гри» цього підприємства? 

– Виявляється, що депутати не можуть, оскільки за рік так і не напрацювали «правил гри»… Знову все «зав’язується» на Києві?
– Так. І є хоча й не явна, але відчутна протидія з боку виконавчої влади області. Повернемося до сформованої робочої групи, куди ввійшло 5 депутатів облради, які повинні контролювати підприємство «Волиньприродресурс». Вирішили здійснити ревізію порушених внаслідок видобутку бурштину площ із метою оцінки завданих збитків навколишньому природному середовищу, а також матеріальних, соціальних і моральних збитків. Як мінімум, ніхто не знає реальної ситуації, яка склалася внаслідок протиправної діяльності «чорних бурштинокопачів». Тож 5 депутатів облради вирішили провести робоче засідання в складі робочої групи облради, виїхавши туди, де порушені площі. Скажіть, які тут можуть бути взагалі підкилимні ігри?!

– Є певний страх…
– Та мало того: я як депутат облради міг би і з власної ініціативи туди поїхати! Пункт 8 Статті 91 Кодексу України «Про надра», який говорить, що до компетенції і нашої, й інших обласних рад (також Київської і Севастопольської міських) належить контроль за законністю використання та охороною надр. Тому ми керуємося законом! Тому й здивувала позиція керівництва Маневицької райдержадміністрації: ми завчасно поінформували про час і місце проведення робочого засідання, а він просто втік… Голова райдержадміністрації Андрій Линдюк просто зник! Я не вимагаю як громадянин чи депутат облради якогось особливо до себе ставлення, але, кінець-кінцем, у район приїхала офіційна делегація з області!.. Добре, що конструктивно діяв голова райради, тому ми після засідання поїхали на порушені площі, де мене вразило інше… Побачене в с. Лісове я прямо на сесії назвав «Меморіалом безгосподарності»! Шість гектарів буквально за дві доби тисячі бурштинокопачів перекопали і буквально спустошили. Зараз ця територія охороняється Нацгвардією та нашими бійцями роти «Світязь»... То чому підставляють цих хлопців?! 

– За таких обставин чесне ім’я захисників України в зоні АТО ганьбиться ось такими нашими місцевими недобрими справами…
– Я з вами повністю погоджуюся! Мало того, вони стоять по лісах за гроші платників податків! Та найбільше мене вразила картина побаченого, коли явно з допомогою техніки було закопано нашвидкуруч свіжі ями. Чому ці ями хтось дозволив зарівняти? Чому місце злочину хтось намагався приховати? Чому там варварським способом потрощені дерева? Чому за 50-60 метрів від блокпостів є свіжі ями? І чому ніхто не вживає ніяких заходів?! 

– Юрію Петровичу, от ви це все побачили. Що далі? Мають ухвалюватися кардинальні рішення! Чи членам робочої групи, вибачте за порівняння, як дітям у садочку дали по руках, і насварили, сказавши, що так не можна? Таке враження складалося під час сесії облради, де розглядався цей випадок…
– Нам, депутатам, ніхто там працювати не перешкоджав. Але наступного дня виїхали представники «Волиньприродресурсу», яких затримали і передали до рук місцевих органів поліції і прокуратури! Відомо, які бурхливі дебати розгортаються на сесіях, коли депутати оті невеличкі кошти з перевиконання бюджету намагаються розділити… Насправді це якісь копійки… Бо ж в облраді 64 депутати, у кожного повний набір соціальних проблем його виборців, а статистика показує, що наміри депутата задовольняються максимум на 10% через відсутність фінансового ресурсу.  Так створення і успішна робота «Волиньприродресурсу» і дозволили б покращити ситуацію… Натомість розповсюджується викривлене уявлення, що воно обгородиться суцільним парканом із табличкою «Власність обласної ради», а всередині копатимуть бурштин чи Ігор Палиця, чи Василь Столяр, чи Юрій Ройко, чи ще хтось із депутатів. Але це ж абсолютно не так! «Волиньприродресурс» повинне розпоряджатися спецдозволами, які передаватиме інвесторам на основі укладених договорів. Далі отримані кошти мають розподілятися таким чином: 50% – в бюджет області, 24% – в бюджет відповідного району, ще 25% – тим органам місцевого самоврядування, на території яких безпосередньо добувають корисні копалини, в тому числі й бурштин. Усе ж прозоро і логічно! Тому й депутати облради неодноразово зверталися до центральних органів влади, щоб дозволили запровадити на Волині цей пілотний проект. Але нас не чують… А тут ще й на місцях влаштовують обструкцію…
Знаєте, складається враження, що взагалі всі місцеві ради розлінувалися поповнювати свої бюджети. А для чого заробляти, коли є субвенції, дотації, коли можна поплакати, поскиглити, а потім щось таки й отримати?.. В тому ж селі Лісовому школа буквально розвалюється, а неподалік цього населеного пункту буквально за 2 дні викопали бурштину, як мінімум, на 12 млн доларів США!

– Вся фракція підтримала ідею створення «Волиньприродресурсу»?
– Не зовсім уся. Двох колег на момент голосування не було в залі. Але їхня позиція відома.

– Які ще рішення більшістю голосів підтримували волинські радикали? І де взагалі ваша фракція: в більшості чи опозиції? 
– Говорячи про правлячу коаліцію, то треба розуміти, що це більше прерогатива Верховної Ради України. Нас, радикалів, в облраді журналісти вже охрестили якоюсь «ситуативною більшістю»: якщо не всіх, то якусь частину фракції… Наша ж позиція така: все, що на благо Волині та волинян, там ми в більшості. І це чітко показують результати наших голосувань. 

– За що не голосуватимете принципово?
– Поки за рік роботи облради таких питань я не бачив. От якщо хоча б щось буде стосуватися дискримінації нашої громади та області, тоді ми чітко проголосуємо проти. Ось характерний приклад: до нас звернулися жителі с. Бужанка Горохівського р-ну щодо монополізму в діях «Волиньобленерго». Виїхали на місце, вивчили проблему. І вирішили її на користь людей, не чекаючи навіть сесійного засідання. Ось це і є найкраща відповідь, із ким в облраді фракція Радикальної партії Олега Ляшка і на чию користь вона працює. 
Підготував Сергій ШРАМЧУК.
На фото: Юрій РОЙКО.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (53) - 16.4%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (135) - 41.8%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (92) - 28.5%