Підгледіти душу в скульптурі

Підгледіти душу в скульптурі

 «Всяке мистецтво є наслідування природи» – вислів античного філософа Луція Аннея Сенеки є безумовним підтвердженням загальної концепції персональної виставки виразних пластичних фігур під назвою «ФІГУРАТИВНА СКУЛЬПТУРА АБО МИСТЕЦТВО РУКОТВОРНЕ». 
Її автор – професійний скульптор Олександр Грицай. Презентація виставки відбулась 6 лютого у Любомльському краєзнавчому музеї. Під мелодії класичної фортепіанної музики у виконанні викладача музичної школи Ірини П’ятковської збиралися на урочистий захід запрошені гості, які отримали унікальну можливість відчути прекрасне у поєднанні різних видів мистецтв.
Наділений непересічним талантом фахівець своєї справи – уродженець і житель с. Бережці, що на Любомльщині. Як розповів у вступному слові директор музею Олександр Остапюк, митець здобував освіту у Ковельському художньо-ремісничому училищі і Харківському художньо-промисловому інституті, протягом п’яти років працював у художній майстерні відомого скульптора Леоніда Баранова у Москві. А дев’ять років тому повернувся у рідне село, де живе і працює нині. Його роботи експонувалися на 25 обласних, всеукраїнських та міжнародних виставках, зокрема, у Волинському краєзнавчому музеї, містах Ковель, Харків, Тернопіль, Москва. Олександр Дмитрович наголосив на особливій тематиці нинішньої виставки і запросив до проведення першої екскурсії самого майстра Олександра Олександровича Грицая.
Гості мали змогу почути з вуст автора історії створення окремих робіт, про те, скільки часу необхідно для виготовлення фігур та багато інших деталей, пов’язаних безпосередньо із його творчістю. Вражає віртуозною довершеністю скульптура із характерною назвою «Міс Скорпіон», яка була створена з волинської моделі, інститутська робота митця «Автопортрет», відлита із бронзи таємнича постать під назвою «Творчість», що зображає однокурсницю Олександра Грицая, класично-досконала статуя «Каріатида», яку багато хто із компетентних відвідувачів визнали мистецьким шедевром. Оригінальна гіпсова скульптура «Сузір’я Альфа Центавра» у бронзовому варіанті знаходиться у галереї «Артефакт» у Москві. По-своєму цікавим є реалістичний портрет хлопчика-сусіда у 8-річному віці під назвою «Дитинство». На фото представлена дипломна робота «Розп’яття», яка планувалась для костелу м. Любомль. 
Олександр Грицай охоче відповідав на запитання. Зокрема, розповів, що зараз виготовляє вироби з дерева для продажу, щоб мати заробіток. Створює на замовлення скульптурні портрети – і чоловічі, і жіночі, і дитячі, і колективні або ж, кому до вподоби – сімейний рельєф. Матеріали використовує різні – дерево, гіпс, бетон, значно дорожчою буде бронза. 
Зрозумілим є те, що скульптура – мистецтво не з дешевих і потребує суттєвих затрат як коштів, так і часу, і митцеві такого напряму особливо нелегко пристосуватися до буремного і непевного сьогодення. 
На питання про найдорожчий витвір для його серця майстер сказав, що кожна робота є дорогою, оскільки в кожну треба вкладати місяці свого життя, а це – час внутрішніх і навколишніх змін, пошуків змісту і натхнення. «Чим більше роботи вкладаєш, тим річ дорожча», – змістовно підсумував Олександр Грицай. 
Із запрошених гостей виступили керуючий справами районної ради Олексій Хом’як, який висловив щире захоплення роботами і побажав автору допомоги меценатів і подальшого розвитку його таланту. Голова сільської ради с. Бережці Богдан Зосимчук розповів про незвичайне знайомство зі скульптором, поділився особистими враженнями від окремих речей: філософської скульптури «Попелюшка», рельєфу «Адам і Єва», де простежується відсутність гендерних ролей через ідентичні зображення облич. Любомльська художниця Наталя Блонська наголосила на тому, що такі психологічні, бездоганні в анатомічному плані речі, що потребують величезної праці, в Україні повинні робити тільки професіонали, яким і є автор презентованої виставки. Представник фонду Ігоря Палиці «Тільки разом» Лариса Солом’янюк у своєму відгуку сказала, що автор дає можливість людям побачити прекрасне його очима.   
І справді, виставка є надзвичайно актуальною і підтверджує те, що класика ще не повністю зникла із поля зору, сфери діяльності, простору захоплень. Адже, як сказав скульптор Олександр Грицай, це зараз вироджується, настала пора абстракції, чогось приблизного у мистецтві, а в класичних роботах, які  відтворюють світосприйняття, є своя складність.
До речі, у відгуках перших відвідувачів експозиції увага зосереджена на щирості, душевності робіт, які виконані з любов’ю і піднесенням. «В авторських лініях скульптурних портретів зовсім немає ніякої напруги, лише м’якість і доброта, одразу помітна професійність. Загалом,  роботи такого високого рівня у Любомлі до цього часу ще не виставлялись…»  – відзначив при огляді виставки місцевий художник Володимир Сущик. 
Запрошуємо усіх бажаючих відкрити для себе дивовижний світ досконалого мистецтва нашого земляка Олександра Грицая із можливістю придбати або замовити скульптуру у майстра. Виставка експонуватиметься в музеї протягом цілого місяця.
Юлія ХВАС,
науковий працівник Любомльського краєзнавчого музею.
Фото автора.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (53) - 16.4%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (135) - 41.8%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (92) - 28.5%