Дружба, скріплена... «Messerschmitt Bf 109»

Дружба, скріплена... «Messerschmitt Bf 109»


Українець – бойовий льотчик німецького Люфтваффе, який на світанку 22 червня 1941 р. збив перший червонозоряний літак. Так насправді все почалося… І закінчилося… в лісі під селом Гаразджа.

Історично доведено: першу перемогу у небі на світанку 22 червня 1941 р. над радянським літаком «И-16» здійснив на німецькому «Messerschmitt Bf 109»... етнічний українець Роберт Олійник! Це – доволі несподіваний факт напередодні чергової річниці «віроломного нападу фашистської Німеччини на СССР», як це було прийнято характеризувати в радянські часи. Але сьогодні постать Роберта Олійника цікава хоча б тим, що його на війні збив також українець – Василь Деменок, а згодом німецький гауптман освоїв польоти на першому реактивному винищувачі!
Отже, 28 травня 1934 р. новий німецький літак «Messerschmitt Bf 109» здійснив свій перший політ, а через 5 років став основним у гітлерівських Люфтваффе. Саме в 1939 р. нацистський бонза Герман Герінг подарував один такий винищувач наркомові СССР В’ячеславу Молотову як вияв щирої поваги та дружби після спільного знищення Польської держави. Правда, менш ніж через 2 роки «Мессери» (так називали в РККА ворожу авіатехніку) вже масово збивали червонозоряну авіацію.
Поява цього літака стала результатом... конфлікту конструктора Вільгельма Мессершмітта зі своїм колишнім колегою, який перетворився на запеклого ворога – Ергардом Мільхом. Саме він за дорученням Адольфа Гітлера очолював державну комісію з оцінки запропонованих для взяття на озброєння літаків, але Вільгельм Мессершмітт із Вальтером Реттелем створив таку чудову машину, що всі фахівці дружно її підтримали. За роки війни літак декілька разів модернізовувався, причому, вдосконалення зазнавало і озброєння, і двигун, який із потужності 600 кінських сил сягнув до 2000.
Вважається, що саме пілоти «Messerschmitt Bf 109» в часи Другої світової відсвяткували найбільше повітряних перемог: 105 асів Люфтваффе на цій крилатій машини збили по 100 і більше літаків противника. В тому числі, і в небі України під час операції «Барбаросса» – 7355 штук. 
А першу перемогу серед асів Люфтваффе саме на цьому типі літаків відсвяткував о 3 год 40 хв. 22 червня 1941 р. неподалік м. Львова німецький льотчик, оберфельдфебель Роберт Олійник, у жилах якого текла українська кров! Він народився в 1911 р. в м. Ессен-Борбек, Німецька імперія, в змішаній родині: мама була місцевою німкенею, тато – інженером, який переселився в Німеччину зі Східної України ще до початку Першої світової. На жаль, повнішої інформації про родинне коріння Олійника-старшого немає
Роберт Олійник почав Другу світову на західному фронті в 1940 р., 26 серпня збивши над Великою Британією свого першого противника – винищувача «Hawker Hurricane».  Під час операції «Барбаросса» літав над Україною, де й сам двічі був збитий: під Каневом Черкаської обл. у червні  і під Києвом у 1941 р. у серпні. 
Про перше «падіння з небес» німецький ас згадував неохоче, адже чудом врятувався, вистрибнувши з парашутом. Зате на все життя запам’ятав, хто його переміг: це був льотчик 88 винищувального авіаполку 44 авіадивізії, 26-річний випускник Одеської авіашколи ім. Поліни Осипенко Василь Деменок. Він, до речі, теж літав на допотопному «И-16», як і той, невідомий льотчик під Львовом, якого увігнав у землю Роберт Олійник. «И-16», створений у 1933 р. конструктором Ніколаєм Полікарповим і вперше випробуваний самим Валєрієм Чкаловим, значно поступався німецькому «Мессерові» і в швидкості, і в озброєнні, і в льотних характеристиках. Тому все в нерівному бою залежало від майстерності пілотів і збігу обставин... 
За своє коротке бойове життя (воно обірвалося 14 серпня 1941 р. у повітряному бою над переправою під Каневом, і саме того дня Роберт Олійник був удруге збитий на Східному фронті!) молодший лейтенант Василь Деменок устиг знищити 8 ворожих літаків і прославився двома таранами. Перший, під Жмеринкою, завершився для нього благополучно. А от друге зіткнення з «Мессером» виявилося фатальним... Лейтенант Васілій Ліпатов, який теж брав участь у бою над Дніпром, лише зафіксував, як бойовий побратим рухнув на землю разом із уламками двох літаків...
За війну (в Україні він воював до 1942 р., після чого підрозділ був переведений у Норвегію і на Західний фронт) Роберт Олійник особисто знищив 42 літаки противника (32 з яких – на Східному фронті), удостоївся лицарського залізного хреста і звання майора. Останні місяці війни провів у Протиповітряній обороні Німеччини, захищаючи міста і села від нальотів авіації союзників. Як винищувач, знищив 3 американських «Літаючих фортеці» – бомбардувальники «В-17», екіпаж кожного з яких нараховував по 10 льотчиків. 
До речі, ці смертоносні бойові машини, сконструйовані в США під назвою «Boeing B-17 Flying Fortress», літали не лише в небі Німеччини, але й... України! Адже в червні 1944 р. союзники домовилися про спільне проведення операції «Френтік»: з Італії американські «Літаючі фортеці» злітали, щоб бомбити нафтопромисли в Угорщині, а потім приземлялися на аеродромах в Україні – Полтаві, Пирятині і Миргороді. Всього в операції використали 750 літаків «В-17». Частина з них, до речі, впала і на українську землю після повітряних боїв із асами Люфтваффе, тому й зараз американські пошуковці не припиняють дізнаватися бодай мінімальну інформацію про долю збитих льотчиків...
Всього за час Другої світової Роберт Олійник здійснив 680 бойових вильотів. Не важко прорахувати, що раз він у 1941-ому розорював небо неподалік Львова, а потім в районі Канева і Черкас, то стовідсотково мав якийсь час якщо не базуватися на одному з волинських аеродромів, то, в усякому випадку, пролітати над територією нашої області. 
Але наш українсько-німецький співвітчизник прославився зовсім іншою подією в своїй біографії. На початку 1944 р. він був  командиром спецгрупи «Erprobungskommando 16 (EKdo 16)» для проведення випробувань ракетного винищувача-перехоплювача «Messerschmitt Ме.163 «Komet». 21 квітня 1944 р. під час посадки двигун літака вибухнув, але Роберт Олійник, зазнавши травм обличчя та спини, вижив. Повернувшись із госпіталю, гауптман став командиром ескадрильї «Komet»  під назвою 20./JG 1, пізніше перейменовану в I./JG 400. Льотчики, які могли літати зі швидкістю понад 1000 км на годину, базувалися у Віттмунді. Тут етнічний українець теж проявив найкращі командирські якості, адже за весь період боїв із 91 виготовленої крилатої реактивної машини було втрачено лише 11.
У повоєнний час він працював консультантом із продажів у комерційних структурах, брав участь у зустрічах ветеранів співтовариства JG 400, востаннє незадовго до своєї смерті на авіабазі «Ольденбург», помер у 1988 р. у Баварії.
Всього третій рейх устиг виготовити 33984 «Мессери». Майже всі вони були знищені в роки війни, хоча вціліли в інших державах, де були на озброєнні. Наприклад, в диктаторській Іспанії їх використовували аж до 1965 р.
В 1934-1945 рр. вартість одного «Messerschmitt Bf 109» становила 42 тис. рейс марок. Сума і на той час велетенська. Але зараз раритетні «Мессери» вартують набагато більше – до 2 млн євро. Тому й шукають по лісах і болтах «чорні археологи» сліди збитих німецьких літаків. Якщо поталанить, то й знайдуть ще не один...
Щодо Вільгельма Мессершмітта, то він благополучно пережив війну й помер у глибокій старості в 1978 р. у Мюнхені. Ще в 1944 р. він створив та поставив на конвеєр перший у світі бойовий реактивний винищувач «Messerschmitt Bе 262», який став взірцем для всіх інших конструкторів.
Ось як воно буває: якщо в лісі біля с. Гаразджа Луцького р-ні на території колишнього піонерського табору стоїть старий «МиГ-15», на якому тренувався літати на надзвуковій швидкості перший космонавт Юрій Гагарін, то в німецьких музеях – перший німецький реактивний винищувач, який «приручив» українсько-німецький ас Роберт Олійник…

Світлана КОМА.

На фото з відкритих джерел: документи Роберта Олійника.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (59) - 15.7%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (171) - 45.5%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (100) - 26.6%