На запитання читачів відповідає Міністр юстиції України Павло Петренко

На запитання читачів відповідає Міністр юстиції України Павло Петренко

Неякісні товари підлягають заміні або відшкодуванню витрат

Тема покупок – чи не найактуальніша, адже кожен день ми буваємо у крамницях і намагаємось щось придбати для дому і сім’ї. І добре, якщо виробник відповідальний: його виріб вірою і правдою служитиме нам довгі роки. А коли трапляється брак? Що робити покупцю? З цим питанням до редакції газети звертається чимало наших читачів. Ось бо один із характерних листів, який наша читачка адресує Міністру юстиції України Павлу Петренку: «Доброго дня, пане Павле! На Новий рік чоловік подарував мені нову пральну машину. Місяць вона пропрацювала, а потім ні з того ні з сього перестала включатися. Чек і всі документи ми зберегли. Скажіть, чи можна нам звернутися до продавця, щоб поміняти на іншу. З повагоюОльга Пращакова».

Тож чергову зустріч з читачами «Волинської газети» Павло Дмитрович розпочав із відповіді саме на це болюче питання.

На що має право покупець у разі придбання товару неналежної якості?

– Покупець має право вимагати пропорційного зменшення ціни або безоплатного усунення недоліків товару в розумний термін, або відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Товар неналежної якості може підлягати обміну протягом гарантійного терміну.Він зазначається в документах, які додаються до продукції.

У разі виявлення недоліків товару протягом встановленого гарантійного терміну з вини виробника покупець має право розірвати угоду і повернути кошти, які були витрачені на покупку,чизамінити товар на такий самий, або аналогічний, якщо він є в наявності у продавця.

Наявність недоліків або факт фальсифікації підтверджується висновком експертизи, яка повинна бути організована продавцем у 3-денний термініз дня одержання від споживача письмової згоди на цю дію.

Експертиза проводиться за рахунок продавця. Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли внаслідок порушення споживачем встановлених правил використання, зберігання чи транспортування, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи.

Павле Дмитровичу, як довго чекати на заміну товару?

– За наявності товару – негайно. У разі перевірки якості товару – 14 днів. У разі відсутності товару – 2 місяці з моменту подання заяви.

Скільки може тривати усунення недоліків товару?

– Недоліки товару, пред'явлені споживачем, повинні бути усунуті протягом 14 днів із часу його пред'явлення або за згодою сторін в інший термін.

Чи маю споживач право отримати у користування інший прилад на час ремонту?

– На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації).

За кожний день затримки виконання вимоги споживача сплачується неустойка у розмірі 1 % вартості товару.

При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні терміни, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину вираховуються з дня видачі споживачеві товару після ремонту.

Які документи потрібно мати при собі?

– Розрахунковий документ із позначкою про дату продажу товару, гарантійні зобов'язання, зміст договору з виконавцем робіт (послуг), опис виявлених недоліків, висунуті вимоги (прохання) з документальним підтвердженням факту їх отримання продавцем (виконавцем), отримані заявником відповіді, висновки тощо.

Куди звертатися, якщо продавець порушує права?

– Якщо ви хочете уникнути судового розгляду, то до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів у відповідному регіоні. Контакти територіальних органів можна знайти за посиланням http://www.consumer.gov.ua/ContentPages/Kontakti_Terorganiv/139/

У випадку порушення продавцем прав споживача останній має право звернутися до уповноваженого органу з усним, електронним або письмовим зверненням (скаргою). 

До письмового звернення (скарги) додаються наступні документи:

- копія звернення до суб'єкта господарювання (продавець);

- копія документу, який засвідчує факт придбання товару;

- копія технічного паспорта з позначкою про дату продажу;

- інші документи, які стосуються розгляду звернення.

– Скільки часу потрібно, щоб таке звернення було розглянуто?

– Не більше 1 місяця від дня його надходження.Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, продавець встановлює необхідний час для його розгляду, про що повідомляється подавачу. При цьому загальний термін вирішення питань не може перевищувати 45 днів.Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.

Чи можепокупець звернутися до суду?

– Так, для захисту своїх прав він має право звернутися до суду за місцем проживання, місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.

До позовної заяви додаються докази, що обґрунтовують позовні вимоги, тобто відмову покупця обміняти товар, зокрема копія звернення до продавця, висновок експертизи про невідповідність товару встановленим вимогам якості, копі документу, який засвідчує факт придбання товару та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу, інші документи, які стосуються розгляду звернення. Суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної шкоди. 

– Скільки це коштуватиме?

– Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, які пов'язані з порушенням їх прав (частина 3 статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів»).

Які термін розгляду питання судом?

– Цивільна справа в порядку позовного провадження розглядається судом протягом розумного строку, але не більше 2 місяців з дня відкриття провадження у справі.

Розмову вів

Микола КУХАРИК.

 

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Чи справилася б центральна влада з епідемією коронавірусу без підтримки органів самоврядування Волині?

Чи справилася б центральна влада з епідемією коронавірусу без підтримки органів самоврядування Волині?

Звичайно, адже вона використала для боротьби з Covid-19 весь потрібний державний ресурс. (7) - 12.1%
У Києві тільки імітують бурхливу діяльність. Насправді під прикриттям коронавірусом вирішують інші справи. (32) - 55.2%
Якби не місцеві ради, то епідемія б стала масовою. (14) - 24.1%
Мене це не стосується. (3) - 5.2%