Роздержавлення газет

Роздержавлення газет


Реформування преси – одна із ключових медіареформ в Україні, яка має позбавити місцеві газети фінансової та змістовної залежності від органів влади. 

Виведення державних і комунальних підприємств із числа засновників друкованих ЗМІ має унеможливити подальший вплив чиновників на редакційну політику видань та використання газет як адміністративного ресурсу для агітації. Це непростий процес, який передбачає припинення бюджетного фінансування та переформатування роботи видань в умовах ринкової конкуренції та виходу на самозабезпечення.
1 січня 2016 р. набув чинності Закон України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» (далі по тексту – Закон про реформування), прийнятий Верховною Радою України 24 грудня 2015 р. Цей закон визначає механізм реформування друкованих засобів масової інформації, заснованих органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування. Основними цілями та завданнями, які ставили при прийнятті цього закону, є обмеження впливу органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування на редакції друкованих засобів масової інформації, зведення до мінімуму використання друкованих засобів масової інформації з метою маніпулювання суспільною свідомістю і особистою думкою громадян.
Право на реформування згідно із вищезазначеним Законом про реформування дістали:
друковані засоби масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є:
– органи державної влади (тобто органи законодавчої влади, зокрема Верховна Рада України, органи виконавчої влади, зокрема Кабінет Міністрів України та підпорядковані йому міністерства, агентства, служби тощо, та органи судової влади);
– інші державні органи (наприклад, Антимонопольний комітет України, Державний комітет телебачення і радіомовлення України, Фонд державного майна України, Національне агентство з питань запобігання корупції, Рада національної безпеки і оборони України, Рахункова палата та інші);
– органи місцевого самоврядування (зокрема обласні, районні, міські, сільські, селищні ради та виконавчі комітети місцевих рад).
2) редакції друкованих засобів масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування (далі – редакції).
Друковані засоби масової інформації (преса) в Україні – це періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію.
Редакція – установа, яка здійснює підготовку та випуск у світ друкованого засобу масової інформації за дорученням засновника (співзасновників). Редакція друкованого засобу масової інформації набуває статусу юридичної особи з дня її державної реєстрації, яка здійснюється відповідно до чинного законодавства України.
Стаття 2 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» визначає етапи роздержавлення друкованих ЗМІ, які мають відбуватись у такі строки:
– перший – протягом одного року з дня набрання чинності зазначеним Законом, тобто з 01.01.2016 р. до 31.12.2017 р.;
– другий – протягом наступних двох років, тобто з 01.01.2017 р. до 31.12.2018 р.
На другому етапі буде відбуватися реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій, не реформованих на першому етапі. 
У першому етапі реформування повинні були взяти друковані видання, які виявили відповідне бажання та які внесено до переліку ЗМІ, що реформувалися саме в цей період. Готував відповідний перелік Державний комітет телебачення і радіомовлення України. 23 листопада 2016 р. Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №848 «Про затвердження переліку друкованих засобів масової інформації та редакцій, реформування яких здійснюється на першому етапі», якою затвердив перелік ЗМІ, які реформуються у «першій хвилі». З’ясувалося, що таких видань 244, тобто приблизно половина від загальної кількості зареєстрованих державних і комунальних друкованих ЗМІ та редакцій. З моменту прийняття зазначеної постанови фактично стартував процес реформування. Розпочавшись в 2016 р., він продовжився в 2017-ому, плавно запустивши другий етап роздержавлення, який  має завершитися наприкінці 2018 р.
Варто зазначити, що на день прийняття Закону про реформування на Волині з місцевою сферою розповсюдження було зареєстровано 24 видання, засновниками та / або учасниками яких були органи влади, в тому числі районні та обласна державні адміністрації, районні, міські та інші місцеві ради тощо. З них станом на 24 травня 2018 р. перереєстровано відповідно до вимог чинного законодавства лише 6 друкованих засобів масової інформації місцевої сфери розповсюдження.
Хоча попереду ще цілих півроку роздержавлення, процедура реформування є досить довгою (за оцінками експертів, триває щонайменше шість місяців) і складається з кількох етапів, тому необхідно редакціям, які ще не включилися в цей процес, активізуватись, оскільки неподання документів на перереєстрацію до кінця 2018 р. призведе до втрати ними права надалі випускати ЗМІ.

Алла МАЗУР,
заступник начальника управління державної  реєстрації – начальник відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Волинській області.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (67) - 15.1%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (204) - 45.8%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (119) - 26.7%