Науково-методичний супровід інклюзивної освіти

Науково-методичний супровід інклюзивної освіти

Із 1 вересня 2017 р. всі українські діти з особливими потребами можуть навчатися у звичайних школах. Упровадження ж інклюзивної освіти на Волині розпочалося ще у 2012-му. Відтоді в нашій області з кожним роком збільшується охоплення таких дітей. На сьогодні в 193 закладах загальної середньої освіти у 391 класі для 487 дітей організовано інклюзивне навчання (найбільше – у Луцьку, Ковелі, Маневицькому, Камінь-Каширському, Луцькому, Любешівському, Турійському р-нах). Підтримку учнів цієї категорії забезпечують 242 асистенти вчителя, 79 корекційних педагогів.

Діти з порушеннями слуху, зору, мовлення, опорно-рухового апарату, з інтелектуальними порушеннями можуть отримувати якісні освітні послуги і в трьох навчально-реабілітаційних центрах та 11 спецзакладах.
Актуальною є підготовка педагогічних кадрів для роботи в інклюзивних класах, інтернатних закладах освіти, інклюзивно-ресурсних центрах. Тож у ВІППО проводяться курси підвищення кваліфікації для педагогів, які працюють із такими дітьми. Вони вчаться втілювати особливу методологію, знайомляться з нормативно-правовою базою у сфері інклюзивної освіти, опрацьовують циклограму управлінських дій навчального закладу, складають індивідуальні програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами, ознайомлюються з особливостями організації інклюзивного освітнього середовища.



У нас забезпечено роботу:
– постійно діючих семінарів «Інклюзія в Новій українській школі: виклики сьогодення», «Науково-методичний інклюзивно-аналітичний супровід ресурсних центрів», «Інклюзивна освіта в дошкіллі: організація роботи асистента вихователя в інклюзивній групі», «Співробітництво різнопрофільних фахівців в інклюзивному закладі»;
– семінарів-практикумів «Шляхи формування інклюзивного середовища для дітей з особливими освітніми потребами»; «Формування життєвих компетентностей у дітей з особливими освітніми потребами на уроках СПО як умова їх соціальної інтеграції»;
– тренінгів «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації. Досвід. Перспективи. Результати»;
– круглих столів «Інклюзія в Новій українській школі: виклики сьогодення»;
– засідань школи молодого вихователя інтернатних навчальних закладів освіти;
– занять і консультативно-методичної допомоги з питань організації та впровадження інклюзивної освіти.
За програмою підготовки вчителів початкового навчання до роботи в перших класах НУШ у червні-листопаді проводилися тренінги з педагогами області. На основі типової освітньої програми розроблено програму підготовки асистентів учителя, які працюють із першачками. 6–13 листопада 76 педагогів Волині пройшли навчання на семінарах-тренінгах.



Ми вивчаємо досвід інклюзивної освіти в країнах Європи й інших областях України, є постійними учасниками тренінгів, конгресів, конференцій. Те, чого навчилися, презентуємо на курсах підвищення кваліфікації педпрацівників, висвітлюємо на сайті інституту, на сторінках науково-методичного вісника «Педагогічний пошук». 
Особлива увага приділяється педагогічній практиці на базі ЗЗСО, ЗДО та інтернатних закладів освіти, де слухачі мають можливість ознайомитися з системою їх роботи (адже вони мають досвід упровадження інклюзивної освіти), зокрема з діяльністю асистентів учителів, вихователів, корекційних педагогів.
Черговим революційним кроком у системному реформуванні інклюзивної освіти стало створення сучасних інклюзивно-ресурсних центрів. Із 1 вересня 2018 р. вони заміняють застарілу мережу психолого-медико-педагогічних консультацій по всіх областях України, а їх послуги безпосередньо наближені до дітей на місцях. 
На Волині відкрито 18 таких центрів. Це установи, в які можуть звернутись батьки дітей віком від 2 до 18 років для комплексної оцінки дитини, визначення її особливих освітніх потреб та розробки індивідуальної програми розвитку (із зазначенням усіх рекомендацій щодо особливостей навчання) та отримання корекційних і реабілітаційних послуг. Мета ІРЦ – якнайкраще сприяти розвитку дитини, надання можливостей батькам, педагогам одержати широкий доступ до ресурсів і послуг.

Світлана РОМАНЮК, 
завідувач відділу з питань управлінської діяльності  та інклюзивної освіти ВІППО.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (70) - 13.2%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (233) - 44%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (163) - 30.8%