П’яте колесо

П’яте колесо


Інваліди 1 та 2 груп мають право на пільговий проїзд у міжміському та приміському транспорті. Але тільки на папері… Тому й перетворилися на зайве п’яте колесо в локомотиві паровоза української державності?

Наш позаштатний кореспондент Олексій Артамонов – людина енергійна та невтомна. Де тільки він не побував за останній роки і яких тільки цікавих репортажів не написав, повернувшись на рідну Волинь. Про що казати, коли чи не він один відвідав православні монастирі на горі Афон або вшанував на похоронах пам’ять першого та єдиного українського астронавта Леоніда Каденюка?
Але реалії життя опускають Олексія Артамонова з небес на землю. І не його одного, а сотні тисяч людей загального захворювання з інвалідністю 1 та 2 груп.
Отже, чому на папері з 1 жовтня до 15 травня право на проїзд на міжміських та міжобласних маршрутах у розмірі 50% вартості ніби як є, але скористатися ним – неможливо?
Оптиміст та активіст Олексій Артамонов звернувся з цією проблемою на «гарячу лінію» Кабінету Міністрів України. Державний секретар Міністерства інфраструктури України Андрій Галущак навіть дав відповідь, підтвердивши, що така пільга дійсно прописана в законодавстві:
«Відповідно до статті 37 Закону України «Про автомобільний транспорт» пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.  Автомобільному перевізнику… забороняється відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом».
Але…
«З Києва моє звернення переправили розглядати в управління транспорту та інфраструктури облдержадміністрації. Там підтвердили, що пільговий проїзд для цієї категорії інвалідів не скасований», – каже Олексій Артамонов.
Але…
«До 2016 р. право осіб пільгових категорій на безоплатний проїзд у міському та приміському транспорті забезпечувався коштами субсидії з Державного бюджету на компенсацію витрат перевізників на пільгове перевезення. Законами України, які затверджували Державний бюджет упродовж 2016-2018 рр. така субвенція з Державного бюджету місцевим бюджетам не передбачена. Таким чином, право окремих категорій пільговиків на пільговий проїзд не скасоване, однак коштами Державного бюджету не здійснюється фінансування такої пільги. Разом із тим, постановою Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 р. №197 визначено Порядок надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду всіма видами транспорту загального користування у міських, приміських (крім залізничного та річкового транспорту) та міжміських маршрутах за рахунок відповідних місцевих бюджетів», – роз’яснила в. о. начальника управління транспорту та інфраструктури облдержадміністрації Наталія Остапкович.
Але й на цьому Олексій Артамонов не вгамувався:
«Щоб вирішити це питання, я набрався сміливості і записався на прийом до голови облдержадміністрації Олександра Савченка. Олександр Ілліч люб’язно та уважно мене вислухав і порадив звернутися до Луцької міської ради»…
Але…



Парламент, нагадаємо, ухвалював такі держбюджети, що коштів на компенсацію перевізникам пільгового проїзду пільговиків не передбачив. Хто ж їх буде возити собі в збиток? Тому Кабмін Володимира Гройсмана у вище згаданій постанові не додумався ні до чого кращого, як перекласти ці видатки на плечі органів місцевого самоврядування. Обласна влада, виконуючи розпорядження Кабміну, створила 24 травня 2018 р. своє розпорядження. Відтак, органи місцевого самоврядування «мають право приймати рішення щодо збільшення кількості поїздок та розміру суми щомісячної готівкової виплати для окремих категорій громадян, які мають право на такі пільги…». 
Тому ще 21 червня 2018 р. голова облдержадміністрації Олександр Савченко підписав доручення №4175/17/2-18, яким «головам райдержадміністрацій, міст (обласного значення) та ОТГ доручено розглянути можливість запровадження готівкової виплати на проїзд окремим категоріям громадян». Одночасно з цим місцевій владі запропонували затвердити на своїх сесійних засіданнях рішення про відшкодування витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом, врахувавши надходження сум сплати ПДФО до місцевих бюджетів, автотранспортним підприємствам та фізичним особам-перевізникам та внести зміни до рішень про відповідні бюджети.
Але… Треба пояснювати, що в місцевої влади є набагато гостріші проблеми, ніж фінансування мандрівок інвалідів? Тому ніхто нічого не передбачив: ні в готівковій формі, ні по перерахунку…
Тож виникає цілком логічне запитання: якщо чинним законодавством передбачена компенсація часткової вартості проїзду інвалідів 1 та 2 груп в автобусах приміського та міжміського сполучення, то з якого дива Кабмін замість державної казни хоча перекласти її реалізацію на міськради та ОТГ?
«Самотужки я не можу розібратися в цій заплутаній катавасії. Уже написав навіть звернення до Уповноваженої з прав людини Людмили Денісової…», – написав Олексій Артамонов.
Але…
Пільгове перевезення інвалідів, схоже, для українських урядовців та чиновників – п’яте колесо до воза. Вони для власного пересування користуються зовсім іншими видами транспорту, а ще зайняті розбудовою державності, і за цим титанічним трудом їхні руки просто не доходять до виконання законів, яких ніхто не відміняв…
Тому проблему, мабуть, треба вирішувати по-іншому. 
Олексій Артамонов звернувся в Кабмін. Там відправили в облдержадміністрацію. Звідти він потрапить у міськраду. А там скажуть, що грошей нема. І тоді залишається єдине,але цілком надійне джерело фінансування таких поїздок: родичі та друзі. В кого вони, звичайно, є… А як нема – просити в того ж Володимира Гройсмана, щоб… усиновив.

Роман УСТИМЧУК.



  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (72) - 13.5%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (233) - 43.7%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (164) - 30.8%