Автобан Липне-Берестяне

Автобан Липне-Берестяне

Народна дорога через ліс у світле майбутнє – ноу-хау жителів ківерцівської глибинки, які втомилися чекати милості від держави…

Дивовижно, але факт. Майже 30 км автошляху місцевого значення від с. Липне через с. Холоневичі і фактично до самісінького с. Берестяне за дві березневих суботи відремонтувало місцеве населення. За власні гроші і з застосуванням праці добровольців-земляків!
Як таке могло статися, що люди, махнувши рукою на багаторічні пустопорожні обіцянки органів влади центрального, обласного та районного рівнів, взялися за тачки і лопати, щоб власноруч полатати величезну кількість великих вибоїн і глибоких ям?
Слід нагадати, що в цю поліську глибинку бруківку поклали в 50-их роках минулого століття, а раніше люди добиралися до Цумані чи Журавич кінними підводами через непрохідні болота і хащі. З роками шосейка, збудована за примітивними технологіями, перетворилася на важку смугу перешкод, яку автомобілі долали зі швидкістю не більше 30 км за годину. І лише коли головою Ківерцівської райдержадміністрації був Леонтій Кричкевич, виконавча влада прислухалася до благань місцевого люду та поверх бруківки поклала за державні кошти тонкий шар асфальту.
Але раділи водії недовго, бо з часом дорога почала руйнуватися. Агонію пришвидшили масивні лісовози, які транспортували звідси зрізану деревину… Тому шлях почав нагадувати бездоріжжя…
Усупереч солодким розмовам про децентралізацію та міфи, що «всі гроші на дороги передали на місця», в реальності Цуманська об’єднана територіальна громада достатніх коштів на утримання вулично-шляхової мережі на величезній території, звичайно, не мала. Ще позаторік, коли на той час чинний голова облдержадміністрації Володимир Гунчик створював плани реконструкції місцевих автошляхів, дорога Липне-Журавичі в перелік не потрапила. Але навіть і якщо б її туди записали, то принцип співфінансування 50 на 50 – явно непосильний для Цуманської ОТГ та інших громад. Наприклад, сусідня Колківська ОТГ Маневицького р-ну з загального обсягу ремонту доріг на суму 10 млн грн мала з власного бюджету заплатити цілих 2 млн грн, яких, зрозуміло, нема. Тому дороги рівними залишилися лише на папері…



Та повернемося до народної ініціативи, котру проявила одна з християнських релігійних громад у с. Липне. На її заклик люди зібрали власні кошти і купили кілька автоміксерів бетону (один кубометр вартує, до речі, 1300 грн!). Потім через соцмережі та методом народного поголосу запросили всіх небайдужих, і ті у визначений час позаминулої суботи з тачками і лопатами стали в почесну варту біля найбільших вибоїн відрізку Липне-Холоневичі. Машина гальмувала, скидала частину бетонної суміші, котрою тут же ж замощували вибоїни. А 23 березня так само було відремонтовано і ділянку Холоневичі-Журавичі… Ну, а щоб водії не втрапили у свіжий розчин, організатори спорудження «автобану» прикрили їх гіллям…
Голова Цуманської ОТГ, куди входять ці села, Анатолій Дорошук знав про цю ініціативу, але напряму до неї не долучався з цілком зрозумілих причин. Бо за всіма стандартами ремонт мали б робити сертифіковані дорожні організації. Але оскільки грошей на нього ніхто не дав, не дає і найближчим часом не дасть, люди вирішили по-своєму побороти бездоріжжя!
Парадокс, але реальність. Всі дороги в Україні поділили на комунальні, місцеві (кількох типів) та державного значення. Виходить, що, наприклад, шлях від Цуманського перехрестя до с. Берестяне – це місцева дорога, яку треба ремонтувати не за кошти ОТГ. А в межах селища – це відповідальність об’єднаної територіальної громади.
Чи є в неї гроші, щоб справитися з бездоріжжям на всій території? Судіть самі: торік коштів вистачило лише на спорудження під’їзного шляху в селищі до місцевого кладовища, на 386 м. дороги до с. Кадище і на кілька кілометрів білощебеневого покриття від с. Холоневичі до с. Знамирівка. І – все…
– По-іншому там неможливо щось зробити… Асфальт та інші супутні матеріали дуже дорогі. В плані ремонту та реконструкції місцевих доріг цієї ділянки немає… От люди й проявили ініціативу. Але якщо колись дорожники надумають зробити чи ямковий, чи капітальний ремонт цієї ділянки, то я не знаю, якими «зубами» буде «вигризти» той бетон…,  – підсумував Анатолій Дорощук.
Як воно буде потім, покаже час. Може, українська влада візьме на озброєння передові німецькі технології і проведе капітальну реконструкцію шляху, використовуючи бетонне покриття по всій ширині і протяжності, як це на автобанах роблять? 
Головне, що вже сьогодні від с. Липне до с. Берестяне можна безпечно і швидко їздити. А от далі – що в бік смт Цумань, що до перехрестя з трасою Луцьк-Маневичі біля с. Макаревичі через Лопатень і Журавичі, то суцільний кошмар. Коли і хто залатає гігантські воронки, невідомо…

Роман УСТИМЧУК.

На фото автора: так відремонтували дорогу від с. Липне до с. Берестяне.


  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (70) - 13.5%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (228) - 43.8%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (159) - 30.6%