Нові інституції освіти

Нові інституції освіти

Реформації у нашій державі зачепили майже всі галузі. Не обійшли вони  освіти та навіть української  мови.

Маємо віднедавна ще одну інституцію в освітній сфері – Державну службу якості освіти, діяльність якої спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через міністра освіти і науки та яка реалізує державну політику у сфері освіти. Зокрема, з питань забезпечення якості освіти та освітньої діяльності, здійснення державного нагляду (контролю) за закладами освіти щодо дотримання ними законодавства.
Окрім центрального апарату, структурні підрозділи нового формування створені і на місцях. У нашій області відповідне регіональне управління очолила фаховий педагог Ангеліна Корець. Ми поспілкувалися з Ангеліною Йосипівною, яка закінчує формувати штат служби.
–  Ми почали готуватися до планових інституційних аудитів закладів загальної середньої освіти, які передбачені новітнім українським законодавством, – розповідає Ангеліна Йосипівна. – Ним охопимо всі школи, коледжі та середні технічні училища. Склали як поточний, так і перспективний план перевірок. Можливо, певну кількість шкіл перевіримо позапланово. Це в тому разі, коли будуть їх звернення (або їхніх засновників).
Інституційний аудит загальних закладів середньої освіти – це один із інструментів системи забезпечення якості освіти. Він відбувається раз на 10 років і передбачає комплексну зовнішню перевірку, під час якої здійснюється оцінювання освітніх та управлінських процесів у школі (гімназії, ліцеї тощо), а також її внутрішньої системи забезпечення якості.
Мета інституційного ­аудиту – допомогти школам, гімназіям і ліцеям стати успішнішими. Задля цього у минулому році проведена велика підготовча робота, зокрема,  напрацювано порядок проведення інституційного аудиту, а також критерії оцінювання процесів у закладах освіти, яке передбачено за чотирма напрямами (освітнє середовище, педагогічна діяльність, здобувачі освіти й управлінська діяльність) та інструментарій, за допомогою якого воно здійснюватиметься.
Жодних каральних заходів (якщо, наприклад, якість виявиться не на належному рівні) така перевірка за собою не тягне, натомість за її результатами надаються рекомендації як самому закладу, так і його засновникові. Тому боятися інституційного аудиту не варто, переконує наша співрозмовниця,  адміністрація школи сама має бути зацікавлена у його проведенні, аби чіткіше побачити свої сильні та слабкі сторони й отримати необхідні поради.
– Управління Державної служби якості, проводячи інституційний аудит, залучатиме і фахівців, які обов’язково мають пройти відповідне навчання, – вникаємо у тему далі. – Це дасть можливість зробити ці своєрідні перевірки справді дієвим інструментом забезпечення якості освіти. Розуміємо, що від того, як розпочнемо свою діяльність, залежатиме довіра до цієї процедури. Великою мірою це пов’язано з методикою оцінювання та інструментарієм, але більшою, мабуть, із тим, хто це оцінювання проводитиме, з їхньою компетентністю і професіоналізмом, самою готовністю до такої роботи.
В обов’язках управління Державної служби якості освіти і сертифікація, мета якої виявляти та заохочувати педагогічних працівників із високим рівнем педагогічної майстерності, що володіють методиками компетентного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню. Сертифікація – це зовнішнє незалежне оцінювання  професійних компетентностей педагогів.
Процес сертифікації  здійснюється відповідно до  Закону України «Про освіту». Раніше подібна процедура у законодавстві була відсутня. Відбувається вона протягом одного року і складається з трьох етапів, що відбуваються послідовно один за одним, а саме: з незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи. Сюди входить незалежне тестування учасників, яке проводить Український центр оцінювання якості освіти та його територіальні центри; самооцінювання учасниками сертифікації власної педагогічної майстерності – результати мають складатися із анкети, форма та методичні рекомендації щодо заповнення якої затверджуються Державною службою якості освіти; вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації (експерти працюють 1-2 дні в школі: інтерв’ю з вчителем, відвідування уроків, спостереження).  Педагогічні працівники беруть участь у сертифікації виключно на добровільних засадах і можуть відмовитися від участі на будь-якому її етапі. 
Дещо інші вимоги щодо організації та проведення атестації педагогічних працівників. З цією метою у навчальних та інших закладах, органах управління освітою щороку створюються атестаційні комісії І, ІІ і ІІІ рівнів. Атестація педагогічних працівників навчальних та інших закладів є обов’язковою. Вона спрямована на всебічне комплексне оцінювання їх педагогічної діяльності, за якою визначаються відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюється кваліфікаційна категорія, педагогічне звання.



Важливим аспектом роботи Державної служби якості освіти є організація, добір і підготовка експертів, забезпечення їх інформаційними та методичними матеріалами, формування експертних груп та закріплення їх за учасниками сертифікації.
– Для того, щоб напрацювати і вдосконалити  процедуру проведення сертифікації, – каже Ангеліна Йосипівна, – на сьогодні впроваджується  пілотний проєкт,  розрахований на 3 роки. Участь у ньому беруть педагоги початкової школи, у тому числі й нової Української школи.                 
Загалом пілотну сертифікацію торік в Україні пройшли 705  вчителів початкової школи (82 %), у тому числі 32 із 36 педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти області (квота для України 1000,  для області – 39). Вивчення практичного досвіду педагогів у державі здійснювали  857 експертів. Відповідно до вимог – це педагогічні, науково-педагогічні працівники закладів освіти чи інші особи з досвідом педагогічної діяльності не менше, ніж 5 років. На цей рік Міністерством освіти і науки України визначено кількість учителів, які зможуть зареєструватися для участі у сертифікації. Загалом це 2000 педагогічних працівників початкової школи, зокрема, квота для Волинської обл. – 76 педагогів початкової школи.
Реєстрація для участі у сертифікації тривала з 15 до 31 січня, зареєструватися можна було на веб-сайті Українського центру оцінювання якості освіти. Успішне проходження сертифікації дає можливість отримати надбавку в розмірі 20%  посадового окладу (ставки заробітної плати) протягом терміну дії сертифікату. Для встановлення доплати за успішне проходження сертифікації вчитель має звернутись із відповідною заявою до керівника закладу освіти. До заяви необхідно додати роздрукований сертифікат або в тексті заяви зазначити його реквізити у Єдиній державній базі з питань освіти (ЄДЕБО). Перевірити сертифікат можна в Реєстрі сертифікатів педагогічних працівників, які успішно пройшли сертифікацію, сформувавши запит на веб-сайті ЄДЕБО (зазначити прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) вчителя та номер сертифіката). Вона також зараховується як проходження чергової (позачергової) атестації. 
Серед інших позитивних аспектів діяльності служби: впровадження передового досвіду, поширення кращих практик, спілкування педагогічної спільноти, підвищення самооцінки педагога, його самовдосконалення, самоосвіта, а також можливість працювати в команді державної служби якості освіти.
– Якщо ж трапиться, що з тих чи інших причин учитель не пройшов сертифікації, то це не повинно тягнути за собою якихось оргвисновків чи дисциплінарних стягнень, – застерегла на завершення розмови Ангеліна Корець. – У кожному колективі має панувати доброзичлива та комфортна атмосфера. Лише у такому випадку школа зможе виконувати своє головне покликання: випускати зі своїх стін справжніх патріотів і водночас високоосвічених громадян.

Сергій ЦЮРИЦЬ.
Володимир ПРИХОДЬКО.

На фото Віктора РАЙОВА: колектив регіонального управління державної служби якості освіти; Ангеліна Корець.


  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

«Боротьба влади з коронавірусом SARS CoV-2 – це…

«Боротьба влади з коронавірусом SARS CoV-2 – це…

Ефективна протидія смертоносній інфекції. (4) - 7%
Нездатність адекватно реагувати на загрози. (13) - 22.8%
Відволікання уваги від чогось важливішого. (31) - 54.4%
Мене це не стосується. (3) - 5.3%