Навчання в епоху COVID

Навчання в епоху COVID

2020-й став роком викликів. Практично увесь світ перейшов у режим онлайн. Коронавірус поставив заклади освіти в непросту ситуацію: викладачі, які привикли на пряму взаємодіяти зі своїми студентами, змушені були шукати нові підходи та методики викладання матеріалу та перевірки засвоєних знань.

Незважаючи на те, що з березня практично вся країна пішла на карантин, Фаховий коледж технологій, бізнесу та права продовжував працювати. Звичайно, і викладачі, і студенти перейшли на дистанційну форму навчання, але функціонували ті служби, які відповідають за життєдіяльність закладу.
«В першу чергу, бухгалтерія, технічні служби, я, безумовно, щодня бував, нехай не цілий робочий день, але був на роботі. Ми цей період використали з користю. Почали потихеньку ремонтні роботи, особливо, після того як гаряча фаза карантину спала» – розповідає директор коледжу Станіслав Щеблюк.
За цей час було відремонтовано кабінети, дещо перероблено санвузли – підготовлено вбиральню для маломобільних груп. За словами директора, поки що у закладі немає таких дітей, але вони готові до їх приходу, тому стараються створити для них комфортні умови.
Особливою гордістю стала спортзала, над якою під час карантину потрудилися викладачі фізичного виховання. Старі нашарування фарби було збито, стіни пошпакльовано, погрунтовано та покрито екологічно чистою фарбою, яка «дихає». У спортзалі зробили підвісну стелю з витяжною вентиляцією, аби забезпечити циркуляцію повітря. Також було замінено старі шведські стінки та баскетбольні кільця.
Зважаючи на те, що роздягальні були невеликі за розміром, було прийнято рішення перенести їх до викладацького кабінету, а сам кабінет розмістити на їх місці. У всіх приміщеннях також були зроблені ремонти. Викладачі постаралися забезпечити всі умови, аби студенти почувалися комфортно: в роздягальнях є по 30 вішаків, постелені килими, наявні умивальники.
«Найголовніше наше завдання, щоб наші діти були здоровими», – зазначив керівник фізичного виховання КТБП Іван Черевко.
Увесь цей час викладацький склад працював у посиленому режимі, адже необхідно було розробити матеріальну базу в новому форматі, створити ефективні засоби контролю. Коли виникали потреби зібратися та обговорити певні питання – відбувалися педради через інтернет мережу Zoom. З використанням цієї ж платформи приймалися державні екзамени.
«На сьогоднішній день ми намагаємося дотримуватися тих рекомендацій, які є. В першу чергу, це постанова 50. Почали ми в режимі помаранчевої зони, тому довелося обмежувати кількість студентів, які були в групах. Частина з них була на заняттях, а частина навчалася в дистанційному режимі. 
Зараз ми перейшли в жовту зону, яка дозволяє нам збільшити кількість студентів в групах. Тобто, зараз всі перебувають на очній формі навчання. Викладацький склад забезпечений різними антисептичними засобами, як і заклад в цілому. Хоча не з бюджету, а за власний кошт. Але поки що на все хватає. Найближчим часом закупимо додаткові санітайзери, дещо переобладнаємо їдальню», – розповідає директор коледжу.
За його словами, їдальня стала найбільш проблемною зоною, адже не розписано ніяких рекомендацій по тому, як вона має функціонувати.
«Ми запровадили ланч бокси, дотримуємось дистанції у розміщенні столів. На жаль, ані центральні, ані місцеві органи влади чи, принаймні, ті інституції, які б мали нам чітко розписати протокол харчування, цього не зробили. Усі кажуть чого не можна. Ось міністр охорони здоров’я Максим Степанов сказав: «На разі не існує жодних заборон щодо роботи шкільних їдалень». Але як воно має проходити, ніхто ж нам не каже. Зокрема, заступник міністра Любомира Мандзій зазначила: «В умовах карантину організація харчування потребує інших підходів». А хто має їх визначити? Керівник, який немає відповідної освіти чи досвіду? Вже пройшло більше півроку карантину, а протиепідемічні інституції так і не змогли скласти протоколу як харчувати», – наголосив Станіслав Германович.
Незважаючи на відсутність рекомендацій, у коледжанській їдальні екранізували стіл роздачі, аби мінімізувати контакти зі споживачами. Найближчим часом придбають посудомийну машину.
«Ми живемо в новому режимі. І це складно... Ми поділили заклад на відповідні зони. Розпочали навчання у дві потокові зміни. Тобто, перша зміна в два потоки, і так само друга. Одні студенти приходять на 8ранку, інші – на 8.30. І якщо в одних перерва, то в других ще йдуть заняття. А, щоб вони не заважали одне одному, то заняття проходять на різних поверхах», – продовжує очільник закладу.
Кількість та тривалість пар не змінилася. Перерви ж складають 25 хвилин, аби продезінфікувати та провітрити приміщення.
Згідно з постановою Міністерства охорони здоров’я, нікого зі студентів не випускають із закладу, а якщо хочеться подихати свіжим повітрям, то для цього використовується задній дворик – студентський сквер. Також, окрім учасників освітнього процесу, ніхто не може зайти до закладу, навіть батьки.
Звичайно, велике навантаження на обслуговуючий персонал, адже після кожного потоку потрібно провести дезінфекцію та прибирання.
Щодо температурного контролю, то згідно з постановою, температуру вимірюють усім у понеділок, а в подальші дні лише працівникам. У разі, якщо студенту стане погано, у закладі облаштовано спеціальну ізоляційну кімнату, медпункт також забезпечений усім необхідним.
Значну матеріальну допомогу у цей непростий час коледжу надає його партнер – Волинський обласний благодійний фонд «Дитяча місія. Україна». Вони передали засоби індивідуального захисту, дезінфікуючі рідини, антисептики, халати для роботи в їдальні та лабораторіях.
На всі чотири карантинні зони розроблено макети-роботи.
«Зелена-жовта – всі ходять на навчання, помаранчева – лише по 20 дітей в аудиторії. Відбір відбувається через студентське самоврядування в групах. Ми віддали це питання за проханням студентської ради. Критерії відбору в них є різні: якщо дитина проживає в червоній зоні, вона на навчання однозначно не йде. А далі вони вибирають черговість відповідно до рівня знань і бажання студента. За два тижні модель показала свою ефективність. Ми аналізували, немає такого, щоб хтось один весь час був на дистанційній формі», – розповідає заступник директора з навчальної роботи Ігор Макарук.
Якщо ж місто опиниться в червоній зоні, навчання перейде в дистанційну форму. За словами Ігоря Валентиновича, заклад готовий до такого повороту подій, адже врахував усі помилки, допущені в минулому семестрі і розробив план дій.
«Ми не можемо 100% перейти на дистанційну форму навчання, адже є фахові основні спецпредмети, які вимагають виконання лабораторних і практичних робіт під обов’язковим контролем викладача або за його навчально-методичної допомоги. Тому ми вносимо зміни у виконання навчальних і робочих планів шляхом перестановки занять, впровадження блоково-модульної системи. Ми надали право викладачу ущільняти матеріал або активізувати основні проблемні вузлові моменти матеріалу. Зараз, поки нормальний стан речей, вони працюють над цим. До прикладу, інформатика. Було проведено два тижні начитки лекційних занять, зараз вони працюють над лабораторним комплексом, а потім повернуться до виконання семінарських і тих, які вони зможуть провести дистанційно, в разі чого», – зазначає заступник директора коледжу.
Також розклад занять побудований таким чином, щоб мінімізувати коло спілкування. Група за день зустрічається з одним, максимум з двома викладачами.
«У цьому році ми спрямували всю методичну роботу на розробку засобів дистанційного навчання. Викладачі роблять свої віртуальні лекції, щоб можна було потім їх демонструвати. Попередній семестр застав нас зненацька, тож ми врахували свої помилки. У нас є спеціальні групи для інформування батьків і окремо студентів. Оформлена корпоративна пошта.
Дистанційна форма вимагає більше роботи від викладача. Наприклад, у тебе одна й та сама лекція у трьох групах. Кожна група відрізняється. Починаєш лекцію і бачиш візуальне сприйняття дітьми матеріалу. Буває, що цей матеріал в одній групі пішов дуже легко, а в другій – ні. А в платформі доводиться працювати зовсім по-іншому. Матеріал отриманий, а от, щоб зрозуміти чи він сприйнятий, потрібні додаткові засоби контролю», – ділиться досвідом Ігор Макарук..
До того ж потрібно враховувати можливості студента, бо не у всіх є постійний доступ до інтернету чи високофункціональні гаджети.
Карантин змінює звичний хід речей. Усі заходи, перелічені вище, спрямовані на створення безпечної атмосфери освітнього процесу, адже основним є життя та здоров’я людини.
Саме тому, на перших заняттях з фізкультури студентам розповіли про важливість сильної імунної системи та як її формувати і підтримувати.
«Для цього необхідна фізична зарядка зранку, здоровий образ життя, правильне харчування, планування робочого часу та обов’язкова відмова від гаджетів за три години до сну!», – нагадує Іван Черевко.

Ольга КОНОНЧУК.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Чи справилася б центральна влада з епідемією коронавірусу без підтримки органів самоврядування Волині?

Чи справилася б центральна влада з епідемією коронавірусу без підтримки органів самоврядування Волині?

Звичайно, адже вона використала для боротьби з Covid-19 весь потрібний державний ресурс. (10) - 12.3%
У Києві тільки імітують бурхливу діяльність. Насправді під прикриттям коронавірусом вирішують інші справи. (40) - 49.4%
Якби не місцеві ради, то епідемія б стала масовою. (18) - 22.2%
Мене це не стосується. (10) - 12.3%