Хто стоїть за падінням літака?

Хто стоїть за падінням літака?


Про масштаби контрабанди на Волині здогадуються всі, але говорять про це лише після чергової трагедії.

Якихось кілька тижнів тому на зустрічі волинян з обласним прокурором Дмитром Чепіжаком найбільше нарікань звучало на діяльність і бездіяльність прокуратури Ковельського та Луцького р-нів. А тепер ось знову новина: не встигли правоохоронці розслідувати падіння літака у Ковельському р-ні, як аналогічна НП стається в Луцькому.


Розбитий літак  у с. Скулин Ковельського р-ну.


Причому і жовтнева трагедія 2013-го біля с. Скулин, і березнева 2015-го у с. Промінь відбувалися за ідентичним сценарієм: злітна смуга для колгоспного поля, кукурудзник, якого всі бачили й чули, але ніхто нічого не знає, нічні польоти, ящики білоруських цигарок, що валялися після падіння літака та красномовно натякали про контрабандну місію польотів. І так само обидві аварії забирають життя людей.

От тільки останнє падіння зачепило й сторонніх волинян. Зачепило не лише в переносному значенні: крилом «Ан-2» знесло дах житлового будинку, а сама машина ледь не врізалася в іще одну хату, де вночі мирно спали шестеро людей і яких од жахіття врятувала опора електропередач, у котру літак врізався, зупинився й вибухнув.

Під час скулинської трагедії особи загиблих були ідентифіковані відразу. Пілот був уродженцем Одеської області, мав чималий авіаційний досвід. Його пасажир – молодий бізнесмен із Ковеля, чиї рідні працювали на митниці та у виконавчій владі району.


Хто загинув цього разу – встановити не так просто: все миттєво згоріло. Тож відразу з’явилася інформація, ніби жертвою падіння стала одна особа. А потім говорили: можливо двоє.

Хто ці люди? Чому сіли за штурвал? Що хотіли приховати під покровом ночі? Чий літак? Звідки у ньому білоруські цигарки? Як часто і куди транспортувався товар? Який зв’язок між авіакатастрофами у Ковельському та Луцькому р-нах? І чи не ті самі особи причетні до такого прибуткового, але й такого небезпечного бізнесу?

Вже маючи досвід журналістського розслідування у справі падіння кукурузника на Ковельщині, знаю: найбільше інформації можна отримати від місцевих жителів. Бо у Скулині, приміром, люди не один рік спостерігали за одним і тим же «Мерседесом», який регулярно прямував через село до закинутої злітної смуги. Так само люди підмітили зв’язок між появою невідомих іномарок та гулом кукурудзника, який то вирушав на Польщу, то повертався з Білорусі. Всю цю інформацію ковельчани розповідали журналістам по доброті душевній. Та коли справа доходила до офіційних свідчень, мудрий поліський люд «нічого не бачив, нічого не чув, нічого не казав». А коли Скулинський сільський голова, не знаючи про ввімкнену телекамеру, бовкнув про зв’язок контрабанди і тодішніх можновладців, ой шкодував після того.

Єдине, що тоді не вдалося приховати слідству, – бортовий номер кукурузника. Той хоч і був затушований, а замість нього красувався інший, втім журналісти «підробку» помітили, обидва бортові номери (старий і новий) «пробили» по базі даних та з’ясували: затушований – це номер літака, який донедавна перебував у приватному авіаклубі Польщі. Його незаконно переправили через кордон. Намалювали новий номер (із літака, який розбився на Житомирщині). І таке ось «незаконне чудо» спокійненько розрізало повітряні простори трьох держав: України, Польщі, Білорусі.

Коли таємне стало явним, бацька Лукашенка погнав із посади свого головного прикордонника. А українські зелені кашкети раптом стали просити громадян повідомляти про будь-які літальні апарати, котрі помітять у прикордонному небі. Бо, мовляв, вартові державної межі і справді бачили дельтаплани, які зі сторони України залітали на територію Польщі, там прямо з повітря скидали ящики з цигарками, миттю поверталися у повітряний простір України і робили все це настільки швидко, що затримати їх було не завжди просто.

Але час минув. Буремні події затерли в пам’яті кримінальну історію, яку розслідували прокуратура і Служба безпеки України. Навіть після Революції гідності та призначення обласним прокурором ковельчанина Анатолія Коцури (кому ж, як не йому знати правду про рідний район?) причетних до резонансного злочину не назвали. Ба, більше: натякнули про можливе закриття справи. Не дарма ж тодішній заступник обласного прокурора  Геннадій Парфелюк сказав: «Щодо причетності конкретних осіб, я зараз не готовий сказати. Дві особи, які були в тому літаку (це загальнодоступна інформація), загинули... Наше ж завдання полягало в тому, аби встановити, чи організатор загинув, чи ще була стороння особа. Якщо ми встановимо наявність сторонньої особи, то прийматимемо рішення відносно неї як організатора незаконних польотів. А якщо буде доведено, що організатор загинув, тоді буде прийнято рішення про закриття провадження у зв’язку зі смертю».

Проте, як показало життя, безкарність злочину породжує ще більший злочин. Бо якщо у Скулині йшлося про збитки  державі (через контрабанду) і загибель причетних до незаконного промислу, то у Промені уже жертвами вседозволеності стали ні в чому не винні люди. І добре, що 26 березня все обійшлося розбитим дахом? А якщо згадати 11 вересня та американські хмарочоси, в які врізався літак?...

…Оскільки розслідування авіакатастрофи в с. Промінь ще триває (і хтозна, коли та чим завершиться), можна лише казати, що згорілий кукурудзник уже не перший рік літав у небі, зокрема – волинському. Спершу (коли належав одному з відомих підприємців Луцького р-ну) мав мирну місію – обробляв поля. Коли пройшов перекваліфікацію і взявся переносити білоруські цигарки – чутки різні. Хтось каже: років із чотири тому. А хтось говорить: недавно.

Офіційні джерела: як-то міліція, прокуратура, СБУ – обмежуються скупими коментарями про факт падіння та загибелі. Прес-служба облуправління міліції з цього приводу повідомила: «Аварія трапилася у селі Промінь Луцького району: літак пошкодив житловий будинок, впав посеред вулиці і загорівся. Пілот загинув. Жертв серед місцевого населення немає.

Повідомлення про падіння літака у чергову частину Луцького райвідділу міліції близько 1-ї години ночі надійшло від чергового диспетчера Державної служби надзвичайних ситуацій. За викликом відразу виїхала слідчо-оперативна група та керівництво обласного управління міліції.






При огляді місця події встановлено: літак Ан-2 пошкодив житловий будинок, впав на вулиці села і загорівся. Пілот загинув. Його особу поки не встановлено. Ніхто з місцевих не постраждав. Поблизу місця події виявлені обгоріли блоки цигарок білоруського виробництва. Проводяться слідчі дії з метою встановлення всіх обставин падіння літака.

Подію зареєстровано в Журналі єдиного обліку заяв і повідомлень луцького райвідділу міліції. Вирішується питання про відкриття кримінального провадження за ч. 3 ст. 281 (Порушення правил повітряних польотів) Кримінального кодексу України. Розслідуванням інциденту займатиметься транспортна міліція».

Натомість Інтернет аж рясніє гострими й нерідко – суперечливими версіями про тих, хто організовував, виконував і кришував «повітряну» контрабанду. Є серед озвучених імен колишні і теперішні можновладці обласного та районного рівнів, є мільйонери (принаймні власності мають на восьмизначні суми), є люди при погонах, а є і ті, на кого зібрана не одна кримінальна справа, тож вони тепер – у закордонних бігах.

Чий літак – офіційно ніхто не сказав. Мовляв, машина вибухнула, все згоріло, а раз нема бортового номера – то  чекайте результатів розслідування.

Натомість Промінський сільський голова Сергій Федчук розповів, що літаки тут давно: обприскували поля. Зокрема Ан-2 був у власності  місцевого сільгосптовариства «Стир-Агро». Місяць тому підприємство збанкрутувало. Але сказати достеменно, чий той кукурудзник зараз і чи саме він згорів – ніхто не береться.

Натомість жителі Променя не один рік чули гул авіамотора, і гудів він не лише в період обприскування полів…

Сім днів минуло після падіння літака в Луцькому р-ні. Здавалося б, не зовсім мало часу. Бо, як показують останні події, за такий період можна не лише розкрити злочин, а й піймати зловмисника-втікача. Головне – добра воля правоохоронних структур.

Однак у справі падіння кукурудзника, що призвело до загибелі людей і руйнування житлових приміщень, особливої поспішності не спостерігається.

Як повідомили «Волинській газеті»  в УМВСУ на Львівській залізниці, щойно завершився огляд місця події, проведений експертами Національного бюро із розслідування авіаційний подій та інцидентів із цивільними повітряними суднами. В понеділок деталі літака перевезено в ангар, де вони будуть, за потреби, додатково досліджуватися. Власника згорілого транспортного засобу теж наразі не встановлено. Адже через надто серйозне пошкодження машини експерти не зуміли побачити маркувальних позначень.

Та й наявність на місці падіння великої партії білоруських цигарок поки що не стала доказом контрабандного походження злочину. Що вже казати про підозри в незаконному перетині українського кордону?!

Словом, усе відбувається за тим же сценарієм, що й у справі скулинського Ан-2. Але розслідування, як підказує інтуїція, цього разу може ще більше розтягнутися в часі. Адже всі докази злочину та його безпосередніх виконавців знищено вогнем.

Єдина новина, про яку повідомили у транспортній міліції, – наявність таки двох загиблих. Хоча фактично в усіх офіційних повідомленнях ішлося про «загибель пілота».

– Хто ці особи, наразі не встановлено, – зазначили в УМВСУ на Львівській залізниці. – Трупи людей (а це дві особи) доставлено у морг міста Луцька. Цього тижня призначено відповідні експертизи для ідентифікації загиблих. Повідомлень про зникнення людей (котрі могли би розглядатися як такі, що перебували на борту літака) до правоохоронців не надходило. Тому слідство триває.

Коли будуть попередні результати експертизи, поки що не відомо.  Бо навіть після падіння Ан-2 біля Скулина, коли журналісти за тиждень познаходили основних виконавців і натякнули на замовників, фахівці Національного бюро з розслідування авіаційних подій майже два місяці готували свої висновки. Коли настав час їх оприлюднити, відмовилися. Бо, мовляв, справу вже передали управлінню СБУ у Волинській області. Після цього місяці пішли на підготовку запитів. А відповіді на окремі з них чекаємо й досі, коли треба готувати нові аналогічні запити і, на жаль, хоронити чергові жертви контрабанди. 

Оксана БУБЕНЩИКОВА.

Фото Володимира ДАНИЛЮКА.












  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (59) - 15.8%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (169) - 45.2%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (100) - 26.7%