Енергетичну галузь – у державну власність

Енергетичну галузь –  у державну власність  Юрій Вега – свободівець зі стажем, очолює фракцію цієї партії в Луцькій міській раді. Чи збирається «Свобода» взяти реванш на місцевих виборах, про реформу місцевого самоврядування – усе це і  не тільки у розмові з Юрієм Вегою в його робочому кабінеті. Адже він ще й заступник головного інженера КП «Луцькводоканал».

– Юрію Васильовичу, чому, на вашу думку, ваша партія потерпіла політичне фіаско і не потрапила у Верховну Раду?
– Я би так не сказав. Ось дивіться: від початку підрахунку голосів у «Свободи» було 4,7% голосів і до кінця підрахунку ця цифра чомусь не змінилася. Наче стояла така директива – не піднімати кількість голосів вище. Тому вважаю, що була фальсифікація. Та й нині виникає ситуація, коли позиціонування певної правлячої групи, її дії є не прийнятними для членів «Свободи», не збігаються з нашими світоглядом і баченням. Тому свободівці змушені йти з керівних посад.
– Які ваші прогнози щодо проходження «Свободи» на місцевих виборах?
– Уже опубліковані прогнози певних співвідношень політичних сил Інституту соціологічних досліджень Академії наук на місцевих виборах, згідно з якими «Свобода» таки проходить. Очевидно, це тому, що наша партія веде себе більш цивілізовано, ніж партнери по коаліції. Чернігівський досвід показав, що вибори будуть своєрідні, дуже нечесні. Втіхи з того небагато. Але опускати руки і нічого не робити теж не можна. Будеш щось робити – щось тоді буде змінюватися.
– Чи вже сформована у вас команда?
– Безумовно, ми попередньо  приблизно визначилися зі списком кандидатів у місцеві ради. Йдуть «утряски» по певних персоналіях, але головний напрямок уже визначено. Основні акценти нашої політичної діяльності викладені  в «Програмі захисту українців». Вона довела свою актуальність і поки що, на жаль, не застаріває. 
– Ваша точка зору щодо реформи місцевого самоврядування, яка триває нині. 
– Це дуже комплексна проблема. Реформа, на мою думку, ще навіть не започаткована і, тим паче, не здійснюється. Буде маса охочих її «заговорити» і просто спустити на язику, що реформа ніби відбулася. Безумовно, вона необхідна, потрібно міняти повноваження місцевих органів самоврядування, які мають отримати реальні, а не бутафорські надходження. Як-от, зараз із такою радістю звітують, що йде перевиконання бюджету завдяки початкам реформи. Хоча цих початків і близько не видно. Просто при формуванні бюджетів місцевих рівнів були закладені апріорі занижені показники (причому спускалися централізовано), щоби потім звітувати про перевиконання. Але яке може бути перевиконання, коли йде суцільне недофінансування! 
Реформи треба готувати. До того ж, поряд – найпередовіший приклад місцевого самоврядування Польщі. Хоча теж не обійшлося без помилок: нині там говорять про необхідність ліквідації повітового рівня. Тобто не потрібен районний рівень, це розсадник корупції, зокрема політичної, бо це вплив на виборця, громади. Є місцеві громади, обласна – і досить. Але поки не видно, щоби хтось досліджував цей момент. Не має поки цілісної картини, що пропонується, ніякої загальної програми реформування місцевого самоврядування. Є тільки розмови, окремі вихоплені моменти об’єднання. У Польщі ще й донині відбуваються процеси перегруповування громад, це може тягнутися десятиліттями, бо зумовлено в першу чергу економічною ситуацією, яка може з часом змінюватися.
Ще один важливий момент – реформи треба фінансувати.  Поки що не видно цього на місцях.  До того ж, наприклад,  будівництво доріг, на мою думку, потребує не тільки місцевих, а й централізованих зусиль. Усе взаємопов’язано, не можна нічого ігнорувати, бо дрібниць не буває.
– Чому так стрімко зростають тарифи на комунальні послуги?
– Тарифи у нас, на мою думку, – це суцільна вакханалія і ніякої логіки. Логіка є в тому, що будь-яке комунальне підприємство (водоканал, «Луцьктепло», жек) не може існувати, якщо воно несе збитки. Не може існувати система, коли половина регулюється, а половина робить, що хоче. Що це значить? У комунальному господарстві всі тарифи жорстко зарегульовані. А підприємства енергетичного сектору ніхто не збирається контролювати, особливо енергорозподільчі компанії, якими володіють олігархи. Тому поки існує така ситуація, буде тривати ця вакханалія.  Енергетична галузь, вважаю, апріорі не може перебувати у приватній власності, тільки у державній, бо це стратегічна галузь, яка забезпечує енергетичну безпеку. Ніякий стратегічний елемент не може бути у приватних руках. І це позиція нашої партії. А хочеш продавати вітряну чи сонячну енергію – будь ласка. 
– Через підняття цін на житлово-комунальні тарифи  ОСББ стають дуже актуальними. Чи бачите ви переваги такого способу ведення ЖКГ?
– ОССБ – це, звичайно, звучить дуже гарно, і загалом за такими об’єднаннями майбутнє. Але я бував у Польщі в 90-х роках, коли там саме відбувалися процеси створення ОСББ. І мені розповіли про небезпеки, які підстерігають членів ОСББ. У першу чергу це пов’язано з умовами договору, згідно з яким квартири можуть стати заставою у випадку невиконання кредитних зобов’язань. Це те майно, яким відповідає ОСББ. До того ж, не зрозуміла мені ситуація зі створення в місті Асоціації ОСББ. Кому це потрібно? На мою думку, групі людей, яка вирішила, грубо кажучи, запустити пазурі в касу. Шахраї, злодії легко можуть скористатися ситуацією.
ОСББ у тому вигляді, які створюються зараз, не мають права на життя. Безумовно, треба щось робити в цьому напрямку. Але ОСББ, вважаю, ще не на часі. Ніхто не має права змушувати мешканців вступати в такі організації. Наразі безпечніше обмежитися домовими комітетами (закон таке передбачає), які теж реєструються у міській раді, як і ОСББ. У чому різниця? Домовий комітет не має права на володіння майном, але може «всунути носа» у всі питання, які стосуються цього будинку, які кроки робляться щодо нього, мають права звернення в міську раду. Без згоди цього комітету ніякі кардинальні дії щодо будинку вчинені бути не можуть. Тому на нинішньому етапі – це найефективніший спосіб самоорганізації мешканців багатоквартирного будинку. До речі, в Луцьку як мінімум два таких комітети вже існують.
Спілкувалася Наталія ГЛАВНІЧЕК.
Фото автора.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Децентралізація влади в Україні...

Децентралізація влади в Україні...

...В Україні децентралізація? Ні, не чув (59) - 15.8%
...відбувається, але не так! І не варто чекати чогось доброго (168) - 45%
...відбувається успішно. Це - реформа, що дає поштовх усім наступним змінам у європейському напрямку (100) - 26.8%