Де справа про розбитий літак?
Майже три місяці минуло відтоді, як у Ковельському р-ні сталася авіакатастрофа. У результаті падіння біля с. Скулин загинули двоє громадян України, а на місці надзвичайної події було виявлено велику партію цигарок білоруського виробництва.
Розслідуванням справи зайнялися транспортна прокуратура і управління МВСУ на Львівській залізниці. Проте ні перші, ні другі не спішили надавати інформацію. В день падіння «Ан-2» журналістам узагалі заборонили наближатися до розбитого літака. І це зрозуміло.
Бо згодом з неофіційних джерел вдалося з’ясувати: біплан польського походження в Україні використовувався нелегально. Прикріпивши номери розбитого на Житомирщині літака, скулинський двійник курсував просторами не лише України. А ящики з білоруськими цигарками недвозначно натякали на причетність «Ан-2» до контрабандного промислу.
Проте навіть за місяць після трагедії правоохоронні органи не захотіли пролити світло на надзвичайну подію. Навіть на запитання, скільки часу і які кордони перетинав літак, волинський прокурор із нагляду за додержанням законів у транспортній сфері Олег Лісовецький сказав, нібито ми цікавимося фактами, які ще тільки належить довести.
І це при тому, що спостережливі мешканці с.Скулин упродовж тривалого часу бачили за селом літака, чули роботу його двигуна і неодноразово спостерігали за «Мерседесом», який їхав у сторону закинутого аеродрому або перед вильотом «Ана», або після його посадки.
У відмові надавати коментарі правоохоронці посилалися на відсутність результатів експертизи Національного бюро розслідувань, якому для отримання повних даних виділялося 60 днів.
Термін давно вже вийшов. Утім і зараз транспортна міліція інформації не надала. Бо справа, виявляється, із Києва до місцевих правоохоронців кримінальна справа не повернулася.
Як вдалося з’ясувати «Волинській газеті», падінням «Ан-2» тепер займається Служба безпеки України. «Чому?» – запитаєте. Бо під час розслідування таки вдалося довести причетність пілота й пасажира до правопорушення куди масштабнішого, ніж «Порушення правил повітряних польотів, що спричинило загибель людей»» (саме за такий злочин було розпочате кримінальне провадження, а факт був внесений до Єдиного реєстру досудових розслідувань).
Із достовірних джерел стало відомо, що до ст. 281 ч. 3 Кримінального кодексу України у скулинській справі додалася ще одна – ст. 334 «Порушення правил міжнародних польотів». Тобто перетин кордону все-таки мав місце. За що, очевидно, й поплатився посадою керівник прикордонного відомства Республіки Білорусь.
Про причетних до незаконних міжнародних польотів із української сторони – мовчанка. Як зрештою, із польської, куди, швидше за все, і прямували контрабандні цигарки.
Спеціалісти СБУ наразі не готові прояснити ситуацію. Кажуть: аби отримати повну доказову базу, надіслали велику кількість інформаційних запитів. У які відомства і яких держав – таємниця.
Хоча ми довідалися, що «листи щастя» від СБУ надійшли, приміром, до керівництва Луцького прикордонного загону.
Факт отримання запиту від Служби безпеки України підтвердив заступник начальника Луцького загону – начальник штабу Олег Шевченко. Які саме запитання значилися в запитах, підполковник не уточняв: мовляв, усі вони зводилися до натяку про нібито погану охорону державної межі. Але як працівникам спецслужб, так і журналістам «Волинської газети» Олег Петрович пояснив: зелені кашкети контролюють кордони України на поверхні землі та води. А все, що на ділянці кордону відбувається під землею, над землею, під водою, – в компетенції Збройних сил України.
– Єдине, що ми зобов’язані зробити в разі виявлення якихось порушень кордону в повітряному, підводному чи підземному просторі, – так це оперативно повідомити армійське керівництво, – зазначив Олег Шевченко.
Такий вид співпраці, за словами підполковника, ефективно функціонує на теренах Закарпаття. Бо саме там порушники кордону досить часто використовують повітряний транспорт, аби переправити контрабандний товар.
– Там чітко відпрацьована схема боротьби з «авіапорушниками», передбачено відеофіксацію моменту їх затримання та вилучення забороненого товару. Всі ці заходи є обов’язковими для отримання доказової бази й відповідно – притягнення злочинців до відповідальності, – пояснив начальник штабу Луцького загону.
Проте для Волині, зазначає керівник, застосування контрабандистами авіатранспорту не є типовим.
– Від початку року на ділянці, яку охороняє Луцький прикордонний загін, можна говорити лише за два подібні факти. І то – підозру на них. Один раз наші вартові чули гул, подібний до звуку мотора дельтаплана. В другому випадку бачили силует апарата, який летів дуже низько над землею. А щодо притягнення осіб до відповідальності, то лише житель Ратнівського району був покараний за несанкціоновані польоти на території прикордонних районів (у тому випадку використовувався мотодельтаплан). Утім, – зазначив Олег Шевченко, – свою причетність до перетину державної межі із застосуванням авіатехніки чоловік категорично заперечив. Адже чудово знав: доказової бази в нас просто не існувало. А придбання мотодельтаплана затриманий пояснив потребою обприскувати поля.
Після отримання такої інформації виникло до прикордонників запитання: невже й на українсько-польській ділянці (яка водночас є межею з Європейським Союзом) нема достатнього устаткування для визначення рухомих об’єктів (а в разі потреби – їх знешкодження)?
– Наші польські колеги мають тепловізійні комплекси відеоспостережень. Ці прилади фіксують наявність об’єктів у повітряному просторі. Та коли йдеться за рухому точку, то визначити відстань до неї можна лише приблизно. Бо, – пояснив Олег Шевченко, – з тепловізійного комплексу промінь доходить до точки, повертається назад і каже про відстань до неї в конкретну мить. Але датчик не визначає, в повітряному просторі якої держави перебуває рухомий об’єкт.
Що ж до чуток про перехід волинських контрабандистів до повітряних методів роботи (коли до дельтаплану кріпляться ящики з цигарками, під покровом ночі перелітають через кордон, прямо з повітря скидаються на обумовлену територію, а сам дельтаплан, навіть не приземляючись, повертається на простори Волині), то прикордонники запевняють: ні українські вартові, ані їхні білоруські та польські колеги подібних порушень не фіксували.
Відтак про скулинський «Ан-2» світла пролилося не багато. І це при тому, що неофіційні джерела давно вже розповіли: біплан упав тому, що транспортував непосильну для своїх потужностей кількість цигарок. Через перевантаження машини і погану видимість (усе відбувалося вночі) пілот допустив помилку під час посадки, недотягнувши метрів із 600 до аеродрому літак, колесами зачепився за землю й на швидкості став перекидатися. У результаті – навпіл розламаний біплан, розкидані ящики з товаром Гродненської тютюнової фабрики, що в Республіці Білорусь, та двоє загиблих.
А найголовніша в цій трагедії таємниця – хто ж організував, контролював і кришував цей небезпечний бізнес – так і лишається не розкритою.
Оксана БУБЕНЩИКОВА.
На фото автора: цигарки ціною в життя; скулинський двійник розбитого на Житомирщині літака теж завершив трагічно.
- Коментуйте FaceBook
- Коментуйте ВКонтакте
ТОП Новини
У Луцьку кілька вулиць залишаться без гарячої води В обласному неонатальному центрі відремонтують укриття Троє волинян готуються до міжнародних змагань Warrior Games 14 ОМБР передали бронеплити, спальники та турнікети На війні загинув житель Маневицької громади У Володимирі до Дня міста вдалось зібрати понад 133 тис. грн для 14 ОМБр Стало відомо хто, постачив неякісні бронежилети волинській теробороні Жителі села Суходоли запрошують на благодійний захід «Разом до перемоги» У Луцьку прощатимуться із загиблим захисником Михайлом Дарчичом У Володимирі переселенці отримали допомогу від благодійного фонду «Віримо в Україну»- Опитування
- Результати