«Комсомолець»: останній похід в останній день зими

«Комсомолець»: останній похід в останній день зими

28 лютого 1989 р. у море вийшла найсучасніша на той час атомна субмарина ВМФ СССР – К-278 «Комсомолець». Як виявилося, нетонучі підводні човни таки здатні піти на дно!


Загибель біля берегів Норвегії надсучасного атомного підводного човна, який входив до складу 6 дивізії 1 флотилії Північного флоту ВМФ СССР, і досі викликає чимало запитань та пересторог. Як міг піти на дно корабель, який вважали таким, що не може затнути ніколи?

7 квітня 1989 р. у Норвезькому морі підводний човен, смертельно поранений пожежею, зумів дістатися поверхні. Однак, чергова помилка командира корабля капітана 1 рангу Євгєнія Ваніна призвела до швидкого занурення. З рятувальної капсули з дна моря на поверхню живим зумів дістатися лише мічман  Віктор Слюсаренко, який нині мешкає в м. Києві. До речі, з 60 членів екіпажу на К-278 служило як мінімум третина українців!

«Комсомолець» був першим і підводних човнів 3 покоління типу «Плавник», виготовлений із надміцного титанового сплаву. Саме тому субмарині належить абсолютний рекорд по глибині занурення – 1027 метрів, який було встановлено 4 серпня 1985 р. Але цілком можливо, що саме тоді й виникли дефекти в корпусі, які й стали однією з причин катастрофи. Цілком можливо, що пожежа сталася і через недбальство членів екіпажу: є версія, що в 7 відсіку, де виник пекельний вогонь, ніс вахту старший матрос Нікола Бухнікашвілі. Він уже відслужив 3 роки і готувався на «дембель», де його в рідній Грузії очікувала кохана та була призначена дата весілля, але командир другої команди «Комсомольця» Євгєній Ванніков вмовив його піти в останній похід. І в якийсь момент матрос вирішив закурити: спалах запальнички викликав вибух, а далі почався розгортатися повний сценарій катастрофи.

Незважаючи на низку трагічних помилок, екіпаж «Комсомольця» встиг вирішити основне завдання: заглушити атомний реактор субмарини. Тому радіоактивного забруднення акваторії Норвезького моря не відбулося. Першими на допомогу «Комсомольцеві» встигли льотчики екіпажу Ил-38 майора Гєннадія Петроградского, які скинули на поверхню штормового Баренцевого моря рятувальні плоти. Моряки зуміли зачепитися лише за один, та й той плавав уверх дном... А за 4 години з холодної води (температура була не більше 4 градусів!) рештки екіпажу витягував риболовецький траулер «Євгеній Хлобистов»: підняли 30 живих моряків і 16 мертвих... Згодом, уже в безпеці, раптово померли 3 врятованих: виявилося, вони вирішили закурити, а військова медицина дослідила, що після стресу та переохолодження цього робити категорично не можна!

Остаточні причини пожежі та загибелі субмарини, на думку експертів, можливо встановити лише після підняття К-278 на поверхню. Але наразі технічних можливостей для такої спецоперації в РФ, яка успадкувала мертвий підводний човен, немає. «Комсомолець» так і лежить на глибині 1658 метрів... Поруч – рятувальна камера з тілом командира та ще 2 моряків: у 1993 р. її намагалися дістати, але невдало.

Так загинув надсучасний атомний підводний човен ВМФІ СССР К-278 «Комсомолець», основним призначенням якого було знищення кораблів і субмарин НАТО торпедною зброєю.

Увесь екіпаж К-278 був нагороджений орденом Червоної зірки.

Роман УСТИМЧУК.

На фото з архіву: таким був підводний човен «Комсомолець».

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Чи варто Україні запровадити візовий режим із громадянами Білорусі та Росії?

Чи варто Україні запровадити візовий режим із громадянами Білорусі та Росії?

Давно пора (8) - 61.5%
Пізно (1) - 7.7%
Яка різниця? (1) - 7.7%
А як тоді наші заробітчани поїдуть у РФ і РБ? (0) - 0%
Мені байдуже (2) - 15.4%