Адаптація першокурсників: проблеми, наслідки, поради…

Адаптація першокурсників: проблеми, наслідки, поради…

Адаптація першокурсників: Осінь – пора збирання врожаю як на аграрному полі, так і в навчальному просторі.

Попри сьогоденню, яке диктує свої суворі умови – Covid-19, карантин тощо, вчорашні абітурієнти, переступили поріг вищих навчальних закладів як студенти обраних вузів. 
Колесо навчального процесу запущено, а з ним і одна з найважливіших проблем вищої школи – проблема адаптації першокурсників до нових соціально-, психологічно-педагогічних умов навчання. Як сказав французький письменник Ф. Ларошфуко: «Ми вступаємо в різні періоди нашого життя так, як немовлята, не маючи за плечима ніякого досвіду, хоч би скільки нам було років».
Для молодої людини навчання у вищому навчальному закладі – один із найважливіших періодів життя. Це і особистісне зростання, переосмислення зміни установок, переконань, звичок, способу життя, стереотипів поведінки.
Однією з найважливіших передумов успішної навчальної діяльності першокурсників є їх своєчасна адаптація до умов навчання у коледжі, що розглядається як початковий етап включення їх в професійне співтовариство. Перший курс може стати точкою опори для студента, а може привести до деформацій в поведінці, спілкуванні та навчанні. Саме на першому курсі формується ставлення молодої людини до навчання, до майбутньої професійної діяльності, продовжується «активний пошук себе». Від успішності адаптації часто залежить подальший хід професійного життя людини.
Ознаками неуспішної адаптації є зниження працездатності, втома, сонливість, головні болі, домінування пригніченого настрою, зростання рівня тривожності, загальмованість або, навпаки, гіперактивність, що супроводжується порушеннями дисципліни, систематичним невиконанням домашніх завдань, пропусками занять, відсутністю мотивації учбової діяльності. Від того, як довго за часом відбувається процес адаптації, залежать поточні і майбутні успіхи студентів.
Протягом вересня 2020 року психологічною службою Фахового коледжу технологій бізнесу та права Волинського національного університету імені Лесі Українки, було проведено опитування першокурсників з метою виявлення рівня адаптації до освітнього процесу. 
Труднощі, з якими зіткнулись студенти першого курсу, в основному були пов’язані з дидактичною адаптацією студентів, а саме: адаптація до вимог викладачів, освоєння нової системи навчання, великий обсяг самостійної роботи, відведення невеликої кількості годин на виконання великого обсягу роботи, але були і такі студенти, які серед труднощів, з якими їм довелось зіткнутися називали: процес внутрішньої інтеграції (об’єднання) групи студентів-першокурсників та інтеграцію цієї групи зі студентським оточенням. Серед якостей особистості викладачі, які студенти оцінюють найвище, вони називають: почуття гумору, розуміння, справедливість, взаєморозуміння, підтримка, доброта, вміння спілкуватись з аудиторією тощо.
Практичні рекомендації для адаптації студентів-першокурсників від психологів:
- не порушувати норм та правил поведінки навчального закладу;
- приймати  активну участь у заходах, які проводяться в коледжі;
- виконувати рекомендації викладачів щодо навчального процесу;
- бути активним учасником групи та завжди підтримувати один одного;
- регулярно відвідувати заняття, акцентуючи увагу на навчанні;
- допомагати тим, хто цього потребує;
- ставити перед собою чітку мету та  цілеспрямовано досягати її;
- вдосконалювати свої знання, пробуючи щось нове для себе;
- вирішувати проблеми з куратором, співпрацювати з викладачами та студентами;
- з розумінням ставитись до людей із особливими потребами;
- з повагою ставитися до думки оточуючих;
- радіти кожному дню, проведеному у коледжі, адже цей період – унікальний та неповторний!
Загальні поради студентам щодо адаптації: не очікуйте опіки «від когось», а розраховуйте на дружню підтримку оточуючих, яка надасть Вам відчуття рівності, потрібності та незалежності, тому:
- зверніться по допомогу для того, щоб краще орієнтуватися в навчальному закладі;
- прагніть доводити до завершення посильну і цікаву роботу;
- активніше добивайтесь отримання потрібної Вам інформації та нових знань;
- не створюйте емоційну напругу у відносинах із одногрупниками, намагайтесь завжди бути приязним і доброзичливим та знаходити компроміси;
- змістовно проводьте свій вільний час із іншими студентами-однодумцями;
-будьте оптимістом, вірте у свої сили і пам’ятайте, що Ви потрібні близьким людям, знайомим та іншим;
- сміливіше відповідайте на запитання, беріть участь в обговоренні - це допоможе Вам пов’язати нову інформацію з попереднім досвідом.
Цілеспрямоване формування особистості першокурсників, з врахуванням зазначеного вище, сприятиме оптимізації адаптаційних процесів у коледжі. На викладачів, кураторів покладено серйозне завдання, щодо формування молодого покоління. Фахівці Психологічної служби завжди готові прийти на допомогу.

Наталія ВЕРЕМІЙЧИК, практичний психолог ФКТБП ВНУ імені Лесі Українки. 



  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Чи варто Україні запровадити візовий режим із громадянами Білорусі та Росії?

Чи варто Україні запровадити візовий режим із громадянами Білорусі та Росії?

Давно пора (581) - 87.1%
Пізно (24) - 3.6%
Яка різниця? (12) - 1.8%
А як тоді наші заробітчани поїдуть у РФ і РБ? (24) - 3.6%
Мені байдуже (22) - 3.3%